Totes les publicacions (49)

Ordenar per

Esperem que estigueu bé, malgrat aquests mesos difícils.

Tot i que el programa Escola Nova 21 ha finalitzat, la productora que va seguir i filmar el treball que dels darrers tres anys, ha acabat el documental i el presenten al festival DocsBarcelona, que enguany es fa en línia.

Com que hi surten imatges de moments col·lectius, hem cregut que val la pena que conegueu l'existència del documental, que recorda l'aventura d’aquests darrers anys.

És per això que us enllacem la Newsletter que ens ha fet arribar la productora Nanouk amb tota la informació.

Us enviem els millors desitjos i molta força! 

LA NOVA ESCOLA de Nanouk Films a Vimeo.

Documental | 85'
Dirigit per Ventura Durall
Produït per Nanouk Films

Llegir més...
Comentaris 0

Més virtuals que mai, el viatge continua

En nom de totes les persones que formem part d'aquesta xarxa - mestres, formadors, facilitadors, serveis educatius, agents locals... - us volem fer arribar una salutació i el desig que estigueu bé, amb serenitat i bon ànim per abordar la complexa situació que tenim a les nostres escoles i instituts en relació amb la pandèmia del Coronavirus.

Volem compartir amb vosaltres algunes referències en línia que us poden servir en aquests moments:

En aquesta pàgina, el Departament d'Educació anirà publicant les darreres novetats i instruccions. Feu-ne un seguiment, doncs.

Més enllà del tancament de tots els centres i serveis educatius del Servei d’Educació de Catalunya que ha ordenat el Departament, cada comunitat educativa decidirà com manté la comunicació, el suport a docents, infants, joves i famílies en aquests moments. Tanmateix, us convido a mantenir la serenitat i la calma, a ser rigorosos en les mesures de prevenció i confinament i a tenir cura de les persones, que és molt més important que qualsevol activitat docent, compliment d'objectius d'aprenentatge o necessitats de preinscripció...

Prioritzem: seguiu les mesures per aturar l'expansió del virus i cuideu-vos, cuidem-nos.

Una abraçada molt forta!

Llegir més...
Comentaris 3

El sentit d'Escola Nova 21 en vídeo

Per tancar el programa hem recollit la història i el sentit d'Escola Nova 21 en una breu peça documental que ens agradaria molt que veiéssiu, comentéssiu i compartíssiu als centres i a les xarxes socials.

 

Aprofito per agraïr a tots aquells i aquelles que durant aquests tres anys ens heu fet més fàcil la divulgació de la transformació educativa, la tasca comunicativa ha estat clau per posar sobre la taula la necessitat de canvi. Gràcies per obrir els vostres centes, per explicar les vostres experiències i fins i tot per posar-vos davant d'una càmera o d'un/a periodista. Tant de bo tinguéssim temps per donar-vos a conèixer a tots/es perquè sou els protagonistes reals d'aquest programa.

 

#elviatgecontinua!

 

Llegir més...
Comentaris 1

Alguns titulars sobre la finalització d'Escola Nova 21

Què en van dir els mitjans de la finalització del programa Escola Nova 21? Us en deixem els titulars més destacats a continuació perquè ho pugueu llegir fent clic a sobre.

 

I vosaltres què en dieu? Si no vau ser a l'acte podeu veure'l sencer en aquest vídeo, i per parts al canal de youtube d'Escola Nova 21

Llegir més...
Comentaris 0

S’ha generat presa de consciència de la necessitat de canvi de paradigma i s’han testat processos de transformació de centres que fan possible generalitzar-lo

A l’acte que s’ha fet al CosmoCaixa, on han assistit el president del Parlament, el conseller d’Educació, diputats i portaveus d’Educació de JxC, ERC, PSC i ECP, i alcaldes i regidors, les cinc institucions promotores han rendit comptes d’aquests tres anys. UNESCOCAT, la Fundació Bofill, la Diputació de Barcelona, la UOC i EduCaixa han valorat que la gran mobilització de mig miler de centres ha fet palesa la necessitat de generalitzar el canvi, mentre que el testeig d’un protocol de canvi intensiu amb una mostra de 30 centres ha provat que tota escola es pot actualitzar.

A l’acte, el Departament d’Educació ha presentat accions que beuen de l’experiència d’Escola Nova 21 perquè arribin a més escoles i instituts. Alhora, el president del Parlament, Roger Torrent, ha agraït el compromís de tants docents i dels centenars d’escoles i instituts que han participat i ha destacat la importància estratègica de posar al dia el sistema educatiu per respondre als reptes d’avui i d’un futur complex i incert.

Una avaluació externa feta en col·laboració amb el Departament d’Educació ha demostrat l’eficiència de les dues estratègies desplegades per Escola Nova 21 per promoure un canvi de paradigma educatiu: intensivament a través de la Mostra i orientant a través de les Xarxes.

L’experiència dels tres anys de treball conjunt amb diversos governs i administracions ha fet veure que, per aconseguir el 2030 l’objectiu que totes les escoles siguin equivalents en qualitat educativa, calen accions concretes des de polítiques transversals i de llarg termini que vagin més enllà d’una legislatura. Per això, el director d’Escola Nova 21, Eduard Vallory, ha plantejat la necessitat d’un gran acord perquè l’actualització educativa arribi a totes les escoles i instituts al llarg de la pròxima dècada, treballant amb els docents i els centres, des d’una acció interinstitucional arrelada a cada municipi.

3766581318?profile=RESIZE_710x

Llegir més...
Comentaris 0

Escola Nova 21 s’acomiada i valora els assoliments del programa en un acte a principis de desembre amb els centres del programa

Fa tres anys un col·lectiu d’institucions i centres educatius presentaven l’aliança Escola Nova 21 per un sistema educatiu avançat, per conscienciar sobre la necessitat de transformar el sistema educatiu i generar procediments que ho facin possible. Responíen a la crida de Nacions Unides per canviar el paradigma de com s’ensenya i com s’aprèn cara al 2030.

En aquests tres anys, prop de mig miler d’escoles i instituts de tot Catalunya han cooperat en 60 xarxes territorials per orientar el seu procés de canvi cap a una educació de qualitat, inclusiva i equitativa, que generi aprenentatges que donin respostes als reptes del món d’avui; i han dut a terme un procés intensiu de canvi amb una mostra representativa de 30 centres, demostrant que es pot canviar tot el sistema.

Aquest 4 de desembre el programa finalitza amb un acte on s’exposaran i valoraran els assoliments d’aquests tres anys de treball cooperatiu per a la transformació educativa. Serà al CosmoCaixa d’11:30h a 14h.

 

Cloenda_medis-2.jpg

 

Llegir més...
Comentaris 0

El proper dissabte 26 d’octubre al matí, Escola Nova 21 i el Departament d’Educació hem organitzat la jornada “Educació 2030: Transformant el futur. Una educació de qualitat i per a tothom és possible”. Serà una jornada  per a compartir amb els gairebé 500 centres que n'han format part els assoliments, aprenentatges i compromisos que ha generat aquesta experiència conjunta, i per a celebrar la feina feta i la confluència d’aquest treball amb les línies programàtiques de millora i innovació del Departament d’Educació. 

La jornada, que es durà a terme el 26 d'octubre de les 9:30h a les 13:30h a la Farga de l’Hospitalet de Llobregat, combinarà elements d’inspiració, de reflexió, d’intercanvi i discussió en grups, i també de celebració per la contribució feta en la transformació educativa que és ja imparable.

Serà una jornada ben especial, transformadora i emotiva, en la que l'objectiu principal és (re)trobar-nos totes aquelles persones que hem fet possible Escola Nova 21 i celebrar que el viatge cap a una educació veritablement de qualitat per a tothom continua!

 

INSCRIPCIONS AQUÍ

 

3642364882?profile=RESIZE_710x

Llegir més...
Comentaris 1

Comencem el curs! Com es transformen les escoles?

Com esteu vivint la transformació educativa al vostre centre? Quins canvis s'estan produint a la vostra escola o institut? Us heu trobat obstacles pel camí? Com us ho heu fet per superar-los? Quines emocions us produeix tot plegat?

Compartir  les històries de transformació dels centres, entre els centres i entre tota la comunitat educativa en general és molt important per adonar-nos que no estem sols, i que el que vivim també ho viuren altres, les alegries i les frustracions. Difondre aquestes històries ens ajuda a sensibilitzar sobre la necessitat de canvi i sobre el per què de tot plegat.

En aquesta línia, fa uns mesos que, a El Diari de l'Educació, diveros directors, directores i membres del claustre d'alguns centres han començat a explicar les seves històries de canvi, per donar a conèixer les seves petites victòries, les seves decepcions, les seves experiències, els seus grans canvis, i les seves emocions i necessitats.

Us deixem una llista d'aquests articles a continuació:

 

I la vostra, com és la història de transformació del vostre centre? Si la voleu compartir contacteu amb lola@escolanova21.cat

Llegir més...
Comentaris 0

Bones vacances xarxaires!

Un curs més, gràcies a tots i totes les xarxaires d'Escola Nova 21 pel vostre compromís i implicació amb la transformació educativa! Esperem que gaudiu molt d'aquestes merescudes vacances i torneu el curs vinent amb energies renovades per a la transformació. Per part nostra, us deixem aquest vídeo amb rerefons marítim, on hi podreu trobar un recull de les trobades que s'han fet arreu de Catalunya durant el curs 18-19.

Bon estiu xarxaires!

 

 

Llegir més...
Comentaris 0

La importància de la crítica constructiva

La crítica és una pràctica àmpliament estesa, i molt saludable en els espais i formes adequades on ha de tenir lloc. L’evidència ens diu que els entorns agradables i els reforços positius faciliten el procés d’aprenentatge. Per tant, el feed-back, que sí que acostumem a practicar amb els alumnes, també pot ser una bona pràctica de millora entre companys i companyes de claustre.  Per tal de fer un feed-back que obtingui resultats, una bona crítica constructiva, és important generar un clima de confiança i confort, i assegurar que l’altre està en disposició de rebre-la. Mostrar un interès real i sincer en que el receptor millori és clau per tal que la crítica constructiva sigui eficaç, i és preferible fer-ho en privat que davant d’un grup molt nombrós.

Per assegurar que una crítica és constructiva cal que tant emissor com receptor siguin capaços de respondre tres preguntes:

  1. On es vol arribar
  2. Què estem fent en l’actualitat
  3. Què cal fer diferent.

A partir d’aquí, hi ha normes importants en el procés d’emissió i recepció d’una crítica. Especialment important és centrar-se en els fets ocorreguts, no en el passat ni en les persones, i entendre el context de la crítica: grau d’expertesa de les dues persones, mentalitat de col·laboració i de millora i, sobretot, tenir en compte les reaccions emocionals a la crítica.

Cal concretar al màxim els fets ocorreguts per tal de no perdre’s en crítiques de caràcter general que no donin pistes sobre per on millorar. Fer un bon procés de reflexió i preparació sobre què es vol canviar previ a la crítica facilita que el receptor n’assumeixi el repte.

La Fundació Jaume Bofill ofereix deu recursos pràctics sobre com fer una bona crítica constructiva. En aquest cas, estan referides a relacions professor-aprenent, però en general són extrapolables a relacions entre companys de claustre o professió.

No oblideu, al finalitzar una crítica constructiva, agrair al receptor les ganes de millora i l’atenció per la vostra opinió.  Tant si s’és receptor com emissor de la crítica, és important valorar l’esforç de l’altre, comprendre les seves raons i, encara que no s’hi estigui d’acord, considerar-les.

Podeu trobar un recurs concret sobre crítica constructiva aquí, o anant-hi a partir de la pestanya de recursos d’aquesta xarxa, on també en trobareu molts més sobre altres temes!

Llegir més...

Aquesta xarxa digital on us trobeu ara mateix està plena de recursos de tot tipus, de gran qualitat i usabilitat, que us poden ajudar en el camí de la transformació educativa, des de publicacions que la fonamenten, kits i dinàmiques per a dur a terme accions de canvi, instruments i eines, pòsters i il·lustracions que us ho faran tot més divertit... Podeu triar i remanar!

 

A continuació us deixo una selecció del més fresh&trendy que tenim per aquí! Feu click sobre les negretes i s'obrirà l'enllaç ;)

 

Hi trobeu a faltar algun recurs que us seria útil? Deixeu un comentari en aquesta mateixa publicació i en parlem!

 

 

 

Llegir més...
Comentaris 0

L’aprenentatge entre iguals, clau per al canvi

Aquests mesos, alguns de vosaltres heu estat participant a les residències a centres de la mostra d’Escola Nova 21. Les oportunitats d’aprenentatge en espais com aquests, o com la 11a Trobada de Xarxes que començareu alguns la setmana que ve, són importantíssimes pel dia a dia a tots els centres.

L’aprenentatge entre iguals és un dels pilars bàsic d’aquest procés de transformació, i busca trencar amb l’aïllament dels centres per passar a treballar de forma col·laborativa en espais horitzontals.

Aquesta col·laboració contribueix a generar espais de confiança i suport entre centres diversos que deriven en millores individuals i col·lectives per a tota la comunitat educativa; infants, docents i famílies, com tots hem pogut anar veient durant aquest temps.

La participació activa porta a desenvolupar habilitats i pràctiques que posen l’alumne al centre, i mantenir i reforçar aquestes xarxes genera un impacte positiu en els infants i en la consecució d’una visió compartida de l’educació per part de tothom.

Aquesta col·laboració té, a més, un valor especial quan es tracta entre docents i centres de diferents etapes, perquè ajuda a donar coherència i cohesió a tot el procés educatiu, fent més fàcil transicions que, actualment, són complexes, com de la Primària a l’ESO.

Finalment, aquest mes i la resta del curs continuem amb les visites dels centres de la Mostra a centres referents de formació i dels centres de les xarxes als centres de la Mostra. Us encoratgem a aprofitar-les, ja que són una experiència que té un impacte molt potent en la pràctica educativa diària de tothom qui hi participa.

Llegir més...
Comentaris 0

2019, noves trobades de xarxes

Les Trobades de les Xarxes de Transformació Educativa van néixer com a espai d’aprenentatge col·laboratiu dels centenars d’escoles i instituts que les formen. Primerament, amb continguts relacionats a mètodes i recursos pràctics per a posar en marxa el procés de canvi a cadascun dels centres: formació d’equips impulsors, definició de la visió i aplicació de les primeres accions pel canvi.

Un cop hem establert els instruments que ens permeten treballar pel  canvi, cal aplicar el que sabem, revisar els projectes que surten bé i els que no; aprendre de la feina que hem fet i de la dels altres. Per això, les Trobades entraran en una nova fase, basada en l’arribada a consensos per trobar temes d’interès general, compartir avenços i bones pràctiques en el procés de canvi, fonamentades en l’Espiral d’Indagació com a guia, i avaluar els nostres projectes d’acord amb els recursos i criteris sobre en quin punt ens trobem, generant així respostes a dubtes que han sorgit en el camí.

Aquí, els equips impulsors tindran un rol important a l’hora de donar fonament teòric i conceptual al tema general, sent autocrítics i assegurant una bona transmissió i retorn a la resta d’equips i docents. Com ja veníem fent, doncs, aquest any seguirem amb el procés d’apoderament i aprenentatge col·lectiu que està suposant el repte de la transformació educativa.

Llegir més...
Aquest migdia el Departament d'Educació l'Associació Catalana de Municipis, i la Federació de Municipis de Catalunya i Escola Nova 21 hem presentat l'acord per promoure les xarxes d'actualització educativa
 
- A través d'aquest acord les accions de canvi educatiu impulsades per Escola Nova 21 es lideraran des del Departament, en treball conjunt amb els municipis, al llarg del pròxim any i mig.  
 
- L’acord, que es vehicularà a través de la Comissió Mixta Departament d’Educació-entitats municipalistes, senta les bases per a una acció conjunta que articuli el procés d’actualització dels centres educatius a Catalunya, sota el lideratge del Departament. Com ja passa a la ciutat de Barcelona, ara les 60 xarxes locals de transformació educativa d’Escola Nova 21 arreu del país passaran a formar part de l’acció de les administracions públiques, amb el suport de l’equip del programa.
 
- L’any i mig de treball conjunt entre Departament, municipis i Escola Nova 21 servirà per a fer la transició entre l’existència del programa i les futures accions per actualitzar tot el sistema educatiu. Durant aquest temps, els processos de canvi del programa es mantindran, ara de la mà de professionals del Departament i dels municipis, per tal de transferir coneixements i procediments i validar-ne la seva utilitat i impacte.
 
Trobareu tota la informació a la notícia del web d'Escola Nova 21 i unarticle d'opinió de l'Eduard Vallory, director d'Escola Nova 21, al Diari de l'Educació
Llegir més...
Comentaris 0

El valor de l'aprenentatge entre centres

Més de 600 docents de gairebé 200 centres educatius d’arreu de Catalunya estan visitant els 30 centres de la mostra d’Escola Nova 21. Processos participatius per crear una nova visió de centre, Espirals d’Indagació, Productes Mínims Viables (PMV) i dinàmiques per a sensibilitzar les famílies sobre la necessitat de transformar l’escola són algunes de les accions que la Mostra està compartint amb els centres de les xarxes.

Un gran valor d’aquestes visites és que s’ha posat de manifest la potència de l’aprenentatge entre centres, també impulsat des de les xarxes d’Escola Nova 21. Generar espais en que centres que tenen un propòsit comú - el canvi educatiu - poden compartir bones pràctiques i aprenentatges, possibilita que puguin avançar en els respectius processos de canvi.

Us deixem aquest article sobre les visites als centres de la Mostra i, alhora, us animem a participar a la nova ronda de visites que obrirem durant el mes de gener!

Llegir més...
Comentaris 0
Benvolgudes i benvolguts,
 
Escola Nova 21 col·labora amb el Centre UNESCO de Catalunya per promoure la iniciativa que es descriu en el missatge adjunt. Esperem que sigui del vostre interès i us animem a participar a l'acte de presentació al que us conviden (confirmeu assistència a l'adreça: centre@unesco.cat)
 
 
----
 
Benvolguts i benvolgudes,
 
El Centre UNESCO de Catalunya, entitat promotora d'Escola Nova 21, entre les seves línies de treball, ha fet seva la crida de la UNESCO per promoure aliances que permetin transformar l'educació de manera que sensibilitzi i capaciti les persones per dur a terme vides plenes i poder respondre als reptes locals-globals. 
 
En aquest sentit, en col·laboració amb Escola Nova 21, el Centre està treballant per enllaçar accions de transformació educativa amb l'Agenda 2030 i els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS). 
 
Recentment el Centre UNESCO de Catalunya ha publicat la versió en català del document de la UNESCO sobre l'Educació per als Objectius de Desenvolupament Sostenible i està promovent una iniciativa per fomentar l'aprenentatge basat en projectes vinculats a reptes locals, associables a reptes globals i als ODS. 
 
Per presentar públicament aquest document i la iniciativa, el Centre organitza el proper dimecres 12 de desembre a les 19h a l'Auditori de La Pedrera l'acte Transformar l'educació per transformar el món en què vivim, amb la participació de la Prof. Stefania Giannini, directora general adjunta per a l'Educació de la UNESCO –la màxima responsable d'Educació dins el sistema de Nacions Unides.  
 
Pensem que aquest acte pot ser del vostre interès i per això us adjuntem una invitació per assistir-hi. Si ens voleu acompanyar, confirmeu l'assistència a través d'un missatge a centre@unesco.cat per facilitar-nos l'organització i reserva d'espais a l'auditori, vist que hi ha un elevat nombre de persones interessades.
 
Amb el desig de poder-vos saludar aleshores, i ben cordialment,
 
Gerard Segú
Director
Centre UNESCO de Catalunya - UNESCOCAT
Llegir més...

200 docents participen en residències formatives

Durant aquest curs 2018-2019 més de 40 centres i 200 docents realitzaran una residència formativa en un centre educatiu de referència.

Les residències són estades d’una o dues setmanes en un centre de referència pel seu projecte educatiu, amb l’objectiu que el docent resident adquireixi aprenentatges a partir de l’observació i la participació en el centre acollidor i posteriorment pugui fer la transferència d’aquests aprenetatges al claustre del seu centre d’origen. Aquests aprenentatges ajudaran a l’equip impulsor i al conjunt del claustre a consolidar els canvis iniciats en el procés de transformació educativa que s’està impulsant a l’escola.Després del pilot d’estades en residència que es va realitzar el curs passat, amb valoracions molt positives per part dels docents residents, aquest primer trimestre del curs 2018-19 s’ha dut a terme el segon torn de les residències, en el qual els docents residents dels centres de la Mostra han realitzat estades en centres referents de formació i, com a novetat d’aquest curs, els centres referents de formació també han intercanviat estades per tal de continuar millorant i consolidar el seu projecte educatiu.

Normalitzar i generalitzar l’intercanvi d’experiències i l’aprenentatge entre docents i centres és imprescindible per assolir l’arrelament de la cultura de la millora contínua a l’escola així com per al desenvolupament de procés de transformació educativa. Les residències són un model formatiu basat en l’aprenentatge col·laboratiu i el treball en xarxa entre mestres i escoles públiques i concertades que no té precedents al nostre país.

Escola Nova 21 impulsa aquesta modalitat formativa per respondre a la demanda que existeix entre els docents per una formació pràctica i de qualitat en termes de pràctiques educatives avançades. Les residències formatives proporcionen als docents una experiència disruptiva essencial per al canvi de mirada que requereix el canvi educatiu així com un exercici fonamental per incorporar la cultura de millora contínua a la pròpia pràctica educativa i al conjunt del centre.

Aquest model de formació en residència és una experiència d’aprenentatge que pot ser millorada en edicions posteriors i es pot fer extensiva al conjunt del sistema educatiu. L’objectiu és, doncs, assolir un model de formació en residència que respongui a les necessitats formatives de la comunitat docent i que, alhora, pugui esdevenir política pública.

Llegir més...
Comentaris 0

Activem el canvi!

Com ja deveu haver rebut per altres canals, aquest mes d’octubre iniciem el curs a les xarxes amb la Jornada “Activem el Canvi!”, que durem a terme en 7 punts diferents del territori català. En aquest enllaç trobareu tota la informació dels llocs i dates de cada edició, i sobre com inscriure-us-hi.

Serà una jornada en la qual comptarem amb l’Antoni Zabala, pedagog, en Jaume Jornet, assessor d’organitzacions, i la Lorena Becerril, professora a la UOC, per a que ens ajudin a emmarcar els grans eixos de treball a les xarxes per aquest curs que tot just comença: 1) la concreció del marc d’escola avançada a través de la Rúbrica de canvi, 2) l’adopció d’una cultura de millora contínua en el centre que ens permeti generar petits canvis dels quals aprendre molt com a equips indagadors, per a, posteriorment, anar generant transformacions més grans al centre, i 3) l'Espiral d'indagació com a metdologia per al millora contínua en la pràctica educativa.

Animeu-vos a participar-hi! És una jornada pensada especialment per aquells que esteu impulsant el canvi en el vostre centre, per als que en teniu la voluntat i la determinació, i us hi dediqueu a fons, per als que estireu i motiveu el claustre a provar, aprendre, millorar i transformar la pràctica educativa a l’escola o l’institut, és a dir, per tots i totes vosaltres!

La transformació educativa no té aturador, us hi esperem! :-)

Llegir més...
Comentaris 0

Creiem que el coneixement s’ha de compartir. Per això fem servir una llicència Creative Commons, llevat que en algun material indiquem el contrari. Us animem a copiar, redistribuir, remesclar o transformar els continguts propis d’aquest web, i només us demanem que difongueu les vostres creacions amb la mateixa llicència oberta i en reconegueu l’autoria i la font.