Totes les publicacions (3)

                                  

           

Imaginar el món. Converses per pensar l'educació

                      

                                                                                          24 abril - 20 maig 2019

Imaginar el món  és el títol de la segona edició del cicle de conferències sobre educació organitzat pel CCCB en co·laboració amb el  Consorci d’Educació de Barcelona i el programa Xarxes per al Canvi, que s’inaugurarà el proper dimecres 24 d’abril.

Aquest cicle pretén visualitzar el vincle íntim entre imaginació i educació i convidar-nos a reflexionar sobre la importància de la imaginació en la nostra formació com a persones al llarg de tota la nostra vida. Educar en la imaginació  interpel·la l’educació des de la responsabilitat de pensar un món basat en valors democràtics construïts des de perspectives ben diverses: des de la dansa, la pedagogia crítica, la literatura o l’ecologia política. Això és, donar valor a la imaginació com a motor que ens porta, en última instància, a transformar el món.

 

                              El Consorci d’Educació us facilita la inscripció gratuïta a través d’aquest enllaç:

 

                                                                        Formulari d’inscripció

  

                                                                            

 

Llegir més...

 

 Xarxes per al canvi - Sessió9 - octubre 2018

 Són les Xarxes per al canvi un entorn d'aprenentatge professional innovador?

 

 

 

El curs 2018/19 les Xarxes per al canvi creixen en nombre de centres i en nombre de xarxes. Hem acollit 36 centres nous en les diferents xarxes i sumem un total de 239 centres agrupats en 22 xarxes a la ciutat de Barcelona.

A la primera trobada del curs, la Sessió9, hem volgut reflexionar sobre el valor que donem a la nostra xarxa com a entorn d’aprenentatge professional innovador. Hem partit de la traducció i adaptació del document Global Trends in Professional Learning and Performance & Development, elaborat per Innovation Unit per a l’Australian Institut for Teaching and School Leadership, l’AITSL, que lidera l’investigador neozelandés John Hattie, autor del llibre Aprenentatge Visible.

Aquest document és el resultat d’una recerca sobre 50 organitzacions de tot el món que han creat  contextos d’aprenentatge professional innovadors, i ens mostra quins requeriments tenen aquests contextos, què fa que siguin innovadors, què defineix la seva cultura. Presenta 16 característiques o tendències globals en aprenentatge professional.

Els participants de les 22 xarxes les han llegit i discutit amb l’objectiu d’identificar quines d’aquestes 16 característiques es poden veure ja com una fortalesa de les xarxes, i quines identifiquem com a reptes.

Anotem les fortaleses i reptes que hem identificat entre tots, per bé que algunes fortaleses han estat vistes també com a reptes, perquè “el repte seria mantenir-les”, ens heu dit.  

FORTALESES

El nostre context de xarxa és…

 COL·LABORATIU: Els participants ens unim a grups d’iguals derivats de la pràctica

 INDIVIDUAL: Els participants prenem part activa des de la nostra experiència, el nostre coneixement i els nostre valors

 CARA A CARA: Els participants ens reunim junts en el mateix espai físic, entre nosaltres i/o amb el facilitador

 OFERT: Els participants veiem l’aprenentatge professional com una oportunitat i un benefici

 SITUAT: Els participants compartim el propòsit de la xarxa com a context de desenvolupament professional

 INTENSIU: Els participants prenem part en la totalitat de la sessió i en un entorn allunyat de les nostres obligacions diàries

 SOSTINGUT: La nostra participació és continuada i es porta a terme durant un període de temps prolongat

 FORMAL: Per part dels participants hi ha un compromís amb les bases i objectius establerts i unes expectatives de   transformació, millora i actualització dels projectes educatius de centre alineats amb l’horitzó compartit

 INFORMAL: Les nostres expectatives són dinàmiques, perquè les interaccions horitzontals en xarxa i entre iguals són un motor   de creixement personal que contribueix a reformular-les

 SEGUR: Els participants trobem en la xarxa un entorn de confiança que acompanya en la incertesa i la presa de decisions,       promou el pensament crític, la posada en marxa de noves idees i l’aprenentatge a partir dels errors, i assegura una actitud de   respecte i confidencialitat

 

REPTES

 REMOT: Els participants també ens involucrem en línia i/o en format mòbil

 NECESSARI: Esperem de tots nosaltres que aportem feedback de les iniciatives que impulsem en els nostres centres i que   prenem part en alguna forma d’aprenentatge professional i desenvolupament de la nostra pràctica

 OFERT: Els participants veiem l’aprenentatge professional com una oportunitat i un benefici

 AUTOREGULAT: Els participants decidim l’enfocament i el ritme del nostre propi progrés i en recollim evidències del nostre   aprenentatge professional i n’avaluem el progrés

 FACILITAT: Els participants som recolzats pel grup, pel facilitador i pel propi context en relació al nostre propòsit, acordem   l’enfocament i el ritme i monitoritzem i valorem el progrés i els resultats

 PERSONALITZAT: Els participants valorem que el nostre desenvolupament professional es centri en les nostres necessitats   individuals

 INTENSIU: Els participants prenem part en la totalitat de la sessió i en un entorn allunyat de les nostres obligacions diàries

 SOSTINGUT: La nostra participació és continuada i es porta a terme durant un període de temps prolongat

 FORMAL: Per part dels participants hi ha un compromís amb les bases i objectius establerts i unes expectatives de   transformació, millora i actualització dels projectes educatius de centre alineats amb l’horitzó compartit

 INFORMAL: Les nostres expectatives són dinàmiques, perquè les interaccions horitzontals en xarxa i entre iguals són un motor   de creixement personal que contribueix a reformular-les

 RECONEGUT: La cultura del grup reconeix i valora l’oportunitat de desenvolupament professional que es dona en un context de   xarxa presencial i virtual. La institució educativa reconeixerà aquesta dedicació com a dedicació al desenvolupament professional   docent

 

Compartim la suma dels resultats de totes les xarxes en aquest quadre resum.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fins a quin punt identifiquem aquestes característiques en els nostres centres? Us animem a compartir les reflexions dels vostres equips impulsors o claustres en relació a les característiques dels entorns d'aprenentatge professional innovadors. 

Llegir més...

 

Hem arribat junts al final d’un curs ple de visions compartides, reflexions i reptes. Tenim molt a agrair i celebrar! Ho vam fer a la sessió plenària de Xarxes per al canvi, el passat 12 de juny, i us ho hem explicat en aquesta notícia resumPodeu veure les fotos de l’acte en aquest àlbum.

Amb aquests vídeos hem volgut agrair tot aquest esforç i compromís als participants de les sessions de xarxes, als professors i professores que us heu quedat al centre i heu substituït els vostres companys, als qui heu liderat petits canvis de forma compartida des dels equips impulsors i claustres, a les direccions dels centres i a les institucions que construeixen i donen suport a aquest projecte. Gràcies a tots els qui ho esteu fent possible! 

Un any de Xarxes per al canvi

 

 Els 7 principis i les pedagogues del segle XX

 

Abans que marxis de vacances et volem dir que en aquests moments sou 2590 professors i professores de Barcelona els qui us heu unit a la xarxa Transformació educativa, i més de la meitat (1340) ja heu arribat a unir-vos als vostres grups de xarxa. Si és el teu cas, enhorabona! Ja hi ets on has de ser, veuràs l’agenda de trobades de xarxa, podràs tenir accés als documents de la teva xarxa i podràs comentar-los amb els companys. Si no és el teu cas, et demanem que t’uneixis al teu grup de xarxa (botó “Uneix-te a nosaltres”, a sota de la llista de centres de cada xarxa).

Alguns de vosaltres ens heu dit que agraiu el temps de les sessions com un temps de qualitat per aturar la màquina de “fer” i engegar la de “pensar”. Molt necessari!

Fullan i Hargreaves ho confirmen al seu llibre Capital professional, el recomanem :)

“Como en Finlandia, la distribución del tiempo de la jornada escolar debe honrar las necesidades de los docentes de tener suficiente tiempo fuera de las clases para juntarse e indagar en el ejercicio de su profesión e investigar formas de mejorarla. Las reuniones de claustro requieren una agenda y un propósito de común acuerdo. Las reuniones del personal docente han de parecerse más a experiencias de aprendizaje profesional de alta calidad que lugares para transmitir avisos.”  Hargreaves, A. i Fullan, M., Capital profesional, 2014, pàg. 173

Ens retrobem al setembre i també a Twitter. Segueixes els hastags? Entre tots els farem créixer:

#Xarxesperalcanvi

#TransformacióEducativa

#XxCanvi1 ... #XxCanvi21  

I si vols dedicar estones a la lectura, et recordem els llibres i pdf que hem compartit i comentat al llarg de les sessions.

Bona lectura i molt bon estiu! 

 

Tot l'equip de Xarxes per al canvi

Victoria Ibáñez, Mercè Mas i Ferrer, Juanmi Muñoz, Isabel Nadal, Artur Vidal i Begonya Folch

 

 

 

 

Llegir més...

Creiem que el coneixement s’ha de compartir. Per això fem servir una llicència Creative Commons, llevat que en algun material indiquem el contrari. Us animem a copiar, redistribuir, remesclar o transformar els continguts propis d’aquest web, i només us demanem que difongueu les vostres creacions amb la mateixa llicència oberta i en reconegueu l’autoria i la font.