Diferències entre "personalització", "diferenciació" i "individualització"

3672243123?profile=RESIZE_710x

Human-scale at a scale és un informe que explora com escalar enfocaments centrats en l’aprenent, no només en el context de mecanismes i procediments estructurals, sinó des de la perspectiva de sembrar, difondre i cultivar noves cultures educatives.

A la pàgina 7 del document hi ha reproduïda una taula de Barbara Bray i Kathleen McClaskey (Alberta Education, Canadà) amb els principals trets del que entenem per “personalització”, “diferenciació” i “individualització”. Sovint aquests termes es poden confondre, malgrat tinguin implicacions diferents sobre l’ensenyament i l’aprenentatge. Les autores posen l’èmfasi en la personalització en els models d’aprenentatge centrat en l’aprenent.

Aquesta és la taula traduïda al català

3672244881?profile=RESIZE_710xD’aquesta taula hem fet també la següent infografia per tal de poder copsar el significat dels tres termes d'una manera més esquematitzada i visual.

3672240914?profile=RESIZE_710x

La podeu descarregar en format .png o .pdf.

Enviar-me un correu electrònic quan rebi comentaris –

Has de ser membre de Xarxes de transformació educativa per afegir comentaris!

Join Xarxes de transformació educativa

Comentaris

  • Moltes gràcies per compartir-ho, Mireia! Molt bona idea, convertir la taula en infografia.

    Human Scale at Scale és una treball molt recent de Tom Beresford, Innovation Unit (UK). Efectivament, la tesi principal de Beresford és que els enfocaments centrats en l'aprenent no es poden "implementar" com si es tractés d'un engranatge o mecanisme; només es pot posar la llavor i tenir cura de les condicions perquè aquesta nova cultura escolar (i professional) floreixi i s'estengui. Beresford estudia molts projectes educatius, tot de casos d'èxit en què aquesta cultura d'aprenentatge centrat en l'aprenent no només s'ha consolidat, sinó que s'ha pogut escalar. D'aquí el títol, l'escala humana a escala, o com escalar a nivell de sistema l'enfocament centrat en l'aprenent.

    Aquest tema ens afecta doblement. D'una banda, i d'acord amb el nostre marc normatiu (decret d'avaluació, decret d'inclusió, decret de currículum, decret d'autonomia de centre) volem sembrar l'enfocament centrat en l'aprenent en el cor de la tasca docent, i hem d'entendre què significa i què no significa un enfocament centrat en l'aprenent; d'altra banda, volem fer-ho en xarxa, per a tot el sistema. Per tant, ens interessa entendre-ho, compartir significats, acordar vocabulari, no dir una cosa per una altra -i la teva infografia, Mireia, ens ajudarà molt-, i també ens interessa entendre quina és la lògica de fer aquesta transformació a escala. Perquè, tal com escriu Tom Beresford, si no podem fer-ho per a tots els centres, per a tots els alumnes, la transformació educativa no arribarà a tothom, i tornarem a tenir un problema d'equitat:

    “A menys que tots ens comprometem amb un aprenentatge diferent i millor per a TOTS els estudiants, la innovació estarà destinada a no ser res més que una altra font d’inequitat, més que no pas un impacte a escala.” Tom Beresford, Human Scale At Scale, (p.23)"

    Les xarxes tenen un gran paper en l'objectiu d'escalar l'enfocament centrat en l'aprenent. Personalment, he trobat molta inspiració i direcció en el treball de Tom Beresford. M'agradaria retallar i comentar aquí algunes idees, i aquest diàleg s'enriquiria molt amb les reflexions de les diferents xarxes i els seus facilitadors i facilitadores.

    Gràcies per obrir aquest fil, Mireia!
This reply was deleted.

Creiem que el coneixement s’ha de compartir. Per això fem servir una llicència Creative Commons, llevat que en algun material indiquem el contrari. Us animem a copiar, redistribuir, remesclar o transformar els continguts propis d’aquest web, i només us demanem que difongueu les vostres creacions amb la mateixa llicència oberta i en reconegueu l’autoria i la font.