Notícies

Totes les publicacions (42)

El proper dissabte 26 d’octubre al matí, Escola Nova 21 i el Departament d’Educació hem organitzat la jornada “Educació 2030: Transformant el futur. Una educació de qualitat i per a tothom és possible”. Serà una jornada  per a compartir amb els gairebé 500 centres que n'han format part els assoliments, aprenentatges i compromisos que ha generat aquesta experiència conjunta, i per a celebrar la feina feta i la confluència d’aquest treball amb les línies programàtiques de millora i innovació del Departament d’Educació. 

La jornada, que es durà a terme el 26 d'octubre de les 9:30h a les 13:30h a la Farga de l’Hospitalet de Llobregat, combinarà elements d’inspiració, de reflexió, d’intercanvi i discussió en grups, i també de celebració per la contribució feta en la transformació educativa que és ja imparable.

Serà una jornada ben especial, transformadora i emotiva, en la que l'objectiu principal és (re)trobar-nos totes aquelles persones que hem fet possible Escola Nova 21 i celebrar que el viatge cap a una educació veritablement de qualitat per a tothom continua!

 

INSCRIPCIONS AQUÍ

 

3642364882?profile=RESIZE_710x

Llegir més...

Comencem el curs! Com es transformen les escoles?

Com esteu vivint la transformació educativa al vostre centre? Quins canvis s'estan produint a la vostra escola o institut? Us heu trobat obstacles pel camí? Com us ho heu fet per superar-los? Quines emocions us produeix tot plegat?

Compartir  les històries de transformació dels centres, entre els centres i entre tota la comunitat educativa en general és molt important per adonar-nos que no estem sols, i que el que vivim també ho viuren altres, les alegries i les frustracions. Difondre aquestes històries ens ajuda a sensibilitzar sobre la necessitat de canvi i sobre el per què de tot plegat.

En aquesta línia, fa uns mesos que, a El Diari de l'Educació, diveros directors, directores i membres del claustre d'alguns centres han començat a explicar les seves històries de canvi, per donar a conèixer les seves petites victòries, les seves decepcions, les seves experiències, els seus grans canvis, i les seves emocions i necessitats.

Us deixem una llista d'aquests articles a continuació:

 

I la vostra, com és la història de transformació del vostre centre? Si la voleu compartir contacteu amb lola@escolanova21.cat

Llegir més...

Bones vacances xarxaires!

Un curs més, gràcies a tots i totes les xarxaires d'Escola Nova 21 pel vostre compromís i implicació amb la transformació educativa! Esperem que gaudiu molt d'aquestes merescudes vacances i torneu el curs vinent amb energies renovades per a la transformació. Per part nostra, us deixem aquest vídeo amb rerefons marítim, on hi podreu trobar un recull de les trobades que s'han fet arreu de Catalunya durant el curs 18-19.

Bon estiu xarxaires!

 

 

Llegir més...

La importància de la crítica constructiva

La crítica és una pràctica àmpliament estesa, i molt saludable en els espais i formes adequades on ha de tenir lloc. L’evidència ens diu que els entorns agradables i els reforços positius faciliten el procés d’aprenentatge. Per tant, el feed-back, que sí que acostumem a practicar amb els alumnes, també pot ser una bona pràctica de millora entre companys i companyes de claustre.  Per tal de fer un feed-back que obtingui resultats, una bona crítica constructiva, és important generar un clima de confiança i confort, i assegurar que l’altre està en disposició de rebre-la. Mostrar un interès real i sincer en que el receptor millori és clau per tal que la crítica constructiva sigui eficaç, i és preferible fer-ho en privat que davant d’un grup molt nombrós.

Per assegurar que una crítica és constructiva cal que tant emissor com receptor siguin capaços de respondre tres preguntes:

  1. On es vol arribar
  2. Què estem fent en l’actualitat
  3. Què cal fer diferent.

A partir d’aquí, hi ha normes importants en el procés d’emissió i recepció d’una crítica. Especialment important és centrar-se en els fets ocorreguts, no en el passat ni en les persones, i entendre el context de la crítica: grau d’expertesa de les dues persones, mentalitat de col·laboració i de millora i, sobretot, tenir en compte les reaccions emocionals a la crítica.

Cal concretar al màxim els fets ocorreguts per tal de no perdre’s en crítiques de caràcter general que no donin pistes sobre per on millorar. Fer un bon procés de reflexió i preparació sobre què es vol canviar previ a la crítica facilita que el receptor n’assumeixi el repte.

La Fundació Jaume Bofill ofereix deu recursos pràctics sobre com fer una bona crítica constructiva. En aquest cas, estan referides a relacions professor-aprenent, però en general són extrapolables a relacions entre companys de claustre o professió.

No oblideu, al finalitzar una crítica constructiva, agrair al receptor les ganes de millora i l’atenció per la vostra opinió.  Tant si s’és receptor com emissor de la crítica, és important valorar l’esforç de l’altre, comprendre les seves raons i, encara que no s’hi estigui d’acord, considerar-les.

Podeu trobar un recurs concret sobre crítica constructiva aquí, o anant-hi a partir de la pestanya de recursos d’aquesta xarxa, on també en trobareu molts més sobre altres temes!

Llegir més...

Aquesta xarxa digital on us trobeu ara mateix està plena de recursos de tot tipus, de gran qualitat i usabilitat, que us poden ajudar en el camí de la transformació educativa, des de publicacions que la fonamenten, kits i dinàmiques per a dur a terme accions de canvi, instruments i eines, pòsters i il·lustracions que us ho faran tot més divertit... Podeu triar i remanar!

 

A continuació us deixo una selecció del més fresh&trendy que tenim per aquí! Feu click sobre les negretes i s'obrirà l'enllaç ;)

 

Hi trobeu a faltar algun recurs que us seria útil? Deixeu un comentari en aquesta mateixa publicació i en parlem!

 

 

 

Llegir més...

L’aprenentatge entre iguals, clau per al canvi

Aquests mesos, alguns de vosaltres heu estat participant a les residències a centres de la mostra d’Escola Nova 21. Les oportunitats d’aprenentatge en espais com aquests, o com la 11a Trobada de Xarxes que començareu alguns la setmana que ve, són importantíssimes pel dia a dia a tots els centres.

L’aprenentatge entre iguals és un dels pilars bàsic d’aquest procés de transformació, i busca trencar amb l’aïllament dels centres per passar a treballar de forma col·laborativa en espais horitzontals.

Aquesta col·laboració contribueix a generar espais de confiança i suport entre centres diversos que deriven en millores individuals i col·lectives per a tota la comunitat educativa; infants, docents i famílies, com tots hem pogut anar veient durant aquest temps.

La participació activa porta a desenvolupar habilitats i pràctiques que posen l’alumne al centre, i mantenir i reforçar aquestes xarxes genera un impacte positiu en els infants i en la consecució d’una visió compartida de l’educació per part de tothom.

Aquesta col·laboració té, a més, un valor especial quan es tracta entre docents i centres de diferents etapes, perquè ajuda a donar coherència i cohesió a tot el procés educatiu, fent més fàcil transicions que, actualment, són complexes, com de la Primària a l’ESO.

Finalment, aquest mes i la resta del curs continuem amb les visites dels centres de la Mostra a centres referents de formació i dels centres de les xarxes als centres de la Mostra. Us encoratgem a aprofitar-les, ja que són una experiència que té un impacte molt potent en la pràctica educativa diària de tothom qui hi participa.

Llegir més...

2019, noves trobades de xarxes

Les Trobades de les Xarxes de Transformació Educativa van néixer com a espai d’aprenentatge col·laboratiu dels centenars d’escoles i instituts que les formen. Primerament, amb continguts relacionats a mètodes i recursos pràctics per a posar en marxa el procés de canvi a cadascun dels centres: formació d’equips impulsors, definició de la visió i aplicació de les primeres accions pel canvi.

Un cop hem establert els instruments que ens permeten treballar pel  canvi, cal aplicar el que sabem, revisar els projectes que surten bé i els que no; aprendre de la feina que hem fet i de la dels altres. Per això, les Trobades entraran en una nova fase, basada en l’arribada a consensos per trobar temes d’interès general, compartir avenços i bones pràctiques en el procés de canvi, fonamentades en l’Espiral d’Indagació com a guia, i avaluar els nostres projectes d’acord amb els recursos i criteris sobre en quin punt ens trobem, generant així respostes a dubtes que han sorgit en el camí.

Aquí, els equips impulsors tindran un rol important a l’hora de donar fonament teòric i conceptual al tema general, sent autocrítics i assegurant una bona transmissió i retorn a la resta d’equips i docents. Com ja veníem fent, doncs, aquest any seguirem amb el procés d’apoderament i aprenentatge col·lectiu que està suposant el repte de la transformació educativa.

Llegir més...
Aquest migdia el Departament d'Educació l'Associació Catalana de Municipis, i la Federació de Municipis de Catalunya i Escola Nova 21 hem presentat l'acord per promoure les xarxes d'actualització educativa
 
- A través d'aquest acord les accions de canvi educatiu impulsades per Escola Nova 21 es lideraran des del Departament, en treball conjunt amb els municipis, al llarg del pròxim any i mig.  
 
- L’acord, que es vehicularà a través de la Comissió Mixta Departament d’Educació-entitats municipalistes, senta les bases per a una acció conjunta que articuli el procés d’actualització dels centres educatius a Catalunya, sota el lideratge del Departament. Com ja passa a la ciutat de Barcelona, ara les 60 xarxes locals de transformació educativa d’Escola Nova 21 arreu del país passaran a formar part de l’acció de les administracions públiques, amb el suport de l’equip del programa.
 
- L’any i mig de treball conjunt entre Departament, municipis i Escola Nova 21 servirà per a fer la transició entre l’existència del programa i les futures accions per actualitzar tot el sistema educatiu. Durant aquest temps, els processos de canvi del programa es mantindran, ara de la mà de professionals del Departament i dels municipis, per tal de transferir coneixements i procediments i validar-ne la seva utilitat i impacte.
 
Trobareu tota la informació a la notícia del web d'Escola Nova 21 i unarticle d'opinió de l'Eduard Vallory, director d'Escola Nova 21, al Diari de l'Educació
Llegir més...

El valor de l'aprenentatge entre centres

Més de 600 docents de gairebé 200 centres educatius d’arreu de Catalunya estan visitant els 30 centres de la mostra d’Escola Nova 21. Processos participatius per crear una nova visió de centre, Espirals d’Indagació, Productes Mínims Viables (PMV) i dinàmiques per a sensibilitzar les famílies sobre la necessitat de transformar l’escola són algunes de les accions que la Mostra està compartint amb els centres de les xarxes.

Un gran valor d’aquestes visites és que s’ha posat de manifest la potència de l’aprenentatge entre centres, també impulsat des de les xarxes d’Escola Nova 21. Generar espais en que centres que tenen un propòsit comú - el canvi educatiu - poden compartir bones pràctiques i aprenentatges, possibilita que puguin avançar en els respectius processos de canvi.

Us deixem aquest article sobre les visites als centres de la Mostra i, alhora, us animem a participar a la nova ronda de visites que obrirem durant el mes de gener!

Llegir més...
Benvolgudes i benvolguts,
 
Escola Nova 21 col·labora amb el Centre UNESCO de Catalunya per promoure la iniciativa que es descriu en el missatge adjunt. Esperem que sigui del vostre interès i us animem a participar a l'acte de presentació al que us conviden (confirmeu assistència a l'adreça: centre@unesco.cat)
 
 
----
 
Benvolguts i benvolgudes,
 
El Centre UNESCO de Catalunya, entitat promotora d'Escola Nova 21, entre les seves línies de treball, ha fet seva la crida de la UNESCO per promoure aliances que permetin transformar l'educació de manera que sensibilitzi i capaciti les persones per dur a terme vides plenes i poder respondre als reptes locals-globals. 
 
En aquest sentit, en col·laboració amb Escola Nova 21, el Centre està treballant per enllaçar accions de transformació educativa amb l'Agenda 2030 i els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS). 
 
Recentment el Centre UNESCO de Catalunya ha publicat la versió en català del document de la UNESCO sobre l'Educació per als Objectius de Desenvolupament Sostenible i està promovent una iniciativa per fomentar l'aprenentatge basat en projectes vinculats a reptes locals, associables a reptes globals i als ODS. 
 
Per presentar públicament aquest document i la iniciativa, el Centre organitza el proper dimecres 12 de desembre a les 19h a l'Auditori de La Pedrera l'acte Transformar l'educació per transformar el món en què vivim, amb la participació de la Prof. Stefania Giannini, directora general adjunta per a l'Educació de la UNESCO –la màxima responsable d'Educació dins el sistema de Nacions Unides.  
 
Pensem que aquest acte pot ser del vostre interès i per això us adjuntem una invitació per assistir-hi. Si ens voleu acompanyar, confirmeu l'assistència a través d'un missatge a centre@unesco.cat per facilitar-nos l'organització i reserva d'espais a l'auditori, vist que hi ha un elevat nombre de persones interessades.
 
Amb el desig de poder-vos saludar aleshores, i ben cordialment,
 
Gerard Segú
Director
Centre UNESCO de Catalunya - UNESCOCAT
Llegir més...

200 docents participen en residències formatives

Durant aquest curs 2018-2019 més de 40 centres i 200 docents realitzaran una residència formativa en un centre educatiu de referència.

Les residències són estades d’una o dues setmanes en un centre de referència pel seu projecte educatiu, amb l’objectiu que el docent resident adquireixi aprenentatges a partir de l’observació i la participació en el centre acollidor i posteriorment pugui fer la transferència d’aquests aprenetatges al claustre del seu centre d’origen. Aquests aprenentatges ajudaran a l’equip impulsor i al conjunt del claustre a consolidar els canvis iniciats en el procés de transformació educativa que s’està impulsant a l’escola.Després del pilot d’estades en residència que es va realitzar el curs passat, amb valoracions molt positives per part dels docents residents, aquest primer trimestre del curs 2018-19 s’ha dut a terme el segon torn de les residències, en el qual els docents residents dels centres de la Mostra han realitzat estades en centres referents de formació i, com a novetat d’aquest curs, els centres referents de formació també han intercanviat estades per tal de continuar millorant i consolidar el seu projecte educatiu.

Normalitzar i generalitzar l’intercanvi d’experiències i l’aprenentatge entre docents i centres és imprescindible per assolir l’arrelament de la cultura de la millora contínua a l’escola així com per al desenvolupament de procés de transformació educativa. Les residències són un model formatiu basat en l’aprenentatge col·laboratiu i el treball en xarxa entre mestres i escoles públiques i concertades que no té precedents al nostre país.

Escola Nova 21 impulsa aquesta modalitat formativa per respondre a la demanda que existeix entre els docents per una formació pràctica i de qualitat en termes de pràctiques educatives avançades. Les residències formatives proporcionen als docents una experiència disruptiva essencial per al canvi de mirada que requereix el canvi educatiu així com un exercici fonamental per incorporar la cultura de millora contínua a la pròpia pràctica educativa i al conjunt del centre.

Aquest model de formació en residència és una experiència d’aprenentatge que pot ser millorada en edicions posteriors i es pot fer extensiva al conjunt del sistema educatiu. L’objectiu és, doncs, assolir un model de formació en residència que respongui a les necessitats formatives de la comunitat docent i que, alhora, pugui esdevenir política pública.

Llegir més...

Activem el canvi!

Com ja deveu haver rebut per altres canals, aquest mes d’octubre iniciem el curs a les xarxes amb la Jornada “Activem el Canvi!”, que durem a terme en 7 punts diferents del territori català. En aquest enllaç trobareu tota la informació dels llocs i dates de cada edició, i sobre com inscriure-us-hi.

Serà una jornada en la qual comptarem amb l’Antoni Zabala, pedagog, en Jaume Jornet, assessor d’organitzacions, i la Lorena Becerril, professora a la UOC, per a que ens ajudin a emmarcar els grans eixos de treball a les xarxes per aquest curs que tot just comença: 1) la concreció del marc d’escola avançada a través de la Rúbrica de canvi, 2) l’adopció d’una cultura de millora contínua en el centre que ens permeti generar petits canvis dels quals aprendre molt com a equips indagadors, per a, posteriorment, anar generant transformacions més grans al centre, i 3) l'Espiral d'indagació com a metdologia per al millora contínua en la pràctica educativa.

Animeu-vos a participar-hi! És una jornada pensada especialment per aquells que esteu impulsant el canvi en el vostre centre, per als que en teniu la voluntat i la determinació, i us hi dediqueu a fons, per als que estireu i motiveu el claustre a provar, aprendre, millorar i transformar la pràctica educativa a l’escola o l’institut, és a dir, per tots i totes vosaltres!

La transformació educativa no té aturador, us hi esperem! :-)

Llegir més...

Les vacances d'estiu són un bon moment per repassar fotografies i vídeos i és per això que us animem a compartir els millors moments d'aquest curs amb les vostres experiències!

Recordeu que podeu fer servir els següents hashtags:

#TransformacióEducativa

#EscolaNova21

#XarxesLocalsEN21

#MostraEN21

#Xarxesperalcanvi

 

Llegir més...

Fa dos anys, un conjunt d’entitats i d’escoles i instituts vam posar en marxa Escola Nova 21 amb la voluntat d’actualitzar què entén la nostra societat per “educació de qualitat”, i crear una presa de consciència social i un consens ampli sobre la necessitat, la urgència i la direcció de la transformació educativa, perquè esdevingui política pública.

L’instrument principal per a assolir aquest objectiu és l’aprenentatge cooperatiu de centenars d’escoles i instituts per tal de concretar aquest horitzó comú d’educació de qualitat en la seva Visió de centre, i treballar conjuntament adoptant metodologies de canvi que ho facin possible per fer-la possible a cada realitat.

Aquest treball, però, requereix una confluència de tots els instruments i recursos existents per tal que es pugui mantenir la direcció de transformació i actualització el temps que calgui, i que es pugui emprar al Projecte Educatiu de Centre, al pla de direcció, al treball amb la comunitat educativa i amb els professionals i serveis del Departament, o amb les xarxes de docents i associacions de mestres. És per això que hem promogut la creació d’un instrument que vol donar aquest marc general de referència en el procés de transformació: la Rúbrica de canvi.

La Rúbrica de canvi és una eina d’orientació i autoavaluació en format digital per tal que els centres educatius determinin els objectius immediats del seu progrés en les diverses dimensions de l’horitzó comú d’una qualitat educativa per a tothom: el propòsit i el caràcter inclusiu i orientador, les pràctiques d’aprenentatge, l’avaluació i l’organització. L’hem elaborat amb un equip de directores de centres impulsors, inspectors del Departament i experts, i l’ha validat el propi Departament, tal com ho va comunicar recentment en un escrit dirigit a tots els centres del programa.

El nou equip del Departament ja ens ha comunicat que el treball conjunt per a la transformació educativa es mantindrà, i que l’aprenentatge que es generarà amb la utilització de la Rúbrica de canvi haurà de servir per a reforçar la capacitació i solidesa dels centres en l’autonomia del seu procés de millora.

 

Llegir més...

FAQs sobre la visió de centre

“Si vols construir un vaixell, no comencis per buscar fusta, tallar taules o distribuir la feina. Evoca primer en els homes i les dones l’anhel de la mar lliure i ampla”, Antoine de Saint-Exupéry.

Tot procés de canvi té com a element central la generació d’una visió del canvi. Re-imaginar-se a futur és imprescindible per actuar i prendre decisions coherents a curt i mig termini.

El sentit de disposar d’una visió de centre i les característiques del procés a l’hora de crear-la han estat els punts clau de les trobades de xarxa que s’han portat a terme durant el curs que en breu tanquem. Centres d’arreu de Catalunya estan immersos en el procés de re-imaginar-se. Alguns han dinamitzat sessions amb famílies per a què contribueixin a crear la visió de centre, d’altres aprofitaran aquest final de curs per a tancar-la i també n’hi ha que ja disposen de la nova visió de centre i estan pensant de quina manera comunicar-la per implicar a tota la comunitat educativa.

Des de l’equip de xarxes del programa hem tingut l’oportunitat de visitar diverses xarxes, on sempre hem trobat centres inquiets i amb dubtes molt raonables que sorgeixen en iniciar el procés de creació de la visió de centre. Aprofitarem aquestes línies per compartir amb tota la comunitat digital 3 inquietuds i dubtes freqüents sobre la visió de centre, i aportarem la nostra opinió al respecte, tot esperant que vosaltres també pugueu dir la vostra al fil d’aquest post!

  •  Com es pot iniciar el camí cap a la visió de centre quan hi ha docents i/o famílies poc implicades?

 En general, existeix una tensió (ni bona ni dolenta, simplement existeix) entre el context actual i allò que volem ser. La visió de centre expressa un somni: allò que el centre vol ser en un futur, independentment de les condicions actuals. Partir del context actual limitaria la visió del centre, fent que respongui a la pregunta “què PUC ser?” en lloc de respondre a la pregunta “què VULL ser?”. En primer lloc cal, doncs, debatre sobre què es vol ser, i posteriorment analitzar com anar avançant cap aquest somni, ara sí, tenint en compte el context i la situació de cada moment. Aquest debat sobre el futur del centre contribuirà a generar compromís col·lectiu cap a allò que es vol ser i, per tant, també a alinear tota la comunitat educativa entorn al canvi.

  •  Una vegada creada, es pot canviar la visió del centre?

 La visió de centre no hauria de ser un element permanent i immutable. El fet d’haver portat a terme un procés participatiu acotat en el temps per crear la visió del centre aportarà un hortizó i permetrà al centre començar a caminar, però això no vol dir que, amb el temps, aquesta hagi de romandre exactament igual. De fet, és probable, i fins i tot recomanable, que la visió de centre es vagi ajustant a mesura que el centre avança en el seu procés de canvi.

  •  Fins a quin punt s’ha de tenir en compte tot allò que diuen les famílies a l’hora de generar la visió de centre?

 Una de les funcions principals de la visió és alinear i implicar tota la comunitat educativa del centre en una direcció clara i compartida. Que les famílies (i també els infants!) participin en el procés de creació de la visió del centre facilitarà que, posteriorment, se sentin més implicades i motivades a l’hora d’avançar-hi com a centre educatiu. El fet d'obrir un procés participatiu garanteix que tothom pot expressar la seva opinió, de manera que la visió finalment construïda reflecteixi els grans consensos de la comunitat educativa. És rellevant, doncs, deixar clara quina expectativa poden tenir les famílies sobre el procés de redefinició del centre, transmetent que la potència del procés rau en escoltar la veu de tota la comunitat educativa per a què la creació de la visió sigui col·lectiva.

Us animem a continuar somiant, reflexionant, creant i compartint la vostra experiència a l’hora de crear la visió de centre! Sabeu que podeu comptar amb el Kit per a la creació de la visió de centre com a guia del procés.

Aprofitem per desitjar-vos a totes i tots un molt bon estiu!

Llegir més...

Ja hem celebrat la nostra primera sessió plenària! Moltes gràcies a tots els professors i professores que vau assistir en representació dels 204 centres del Programa Xarxes per al canvi! 

Ens fa molta il·lusió compartir amb tots els equips impulsors i els claustres les imatges de la trobada, així com els vídeos amb què hem volgut agrair-vos tota la feina feta i les idees i iniciatives que ja esteu posant en marxa. Amb aquest primer vídeo hem volgut capturar l’essència d’aquest primer any.

La suma de tants centres educatius, tants professionals de l’educació i representants de les institucions educatives de la ciutat i de referència pedagògica va posar de manifest la voluntat i el compromís amb la renovació pedagògica de la ciutat i la responsabilitat que compartim per repensar l’educació, l’escola, la manera com ens relacionem i els contextos d’aprenentatge que construïm. Una onada de reflexió pedagògica que cal celebrar i que impulsa una transformació educativa que vol arribar a tots els infants i joves, a totes les aules, a tots els centres.

En aquest segon vídeo, “Aprenent del passat per orientar el futur”,  hem volgut mostrar la connexió entre algunes de les mestres i pedagogues catalanes del s. XX i els Set principis de l’aprenentatge, un tribut necessari pel llegat que representa el pensament d’aquestes mestres compromeses amb processos de canvi i que van posar tota la seva energia en la millora de les vides i els aprenentatges de tots els seus alumnes.

Agraïm a l’Associació de Mestres Rosa Sensat la iniciativa de convidar Philippe Meirieu, investigador sobre pedagogia, com a ponent de la conferència de la primera part de la sessió. Meirieu va remarcar la necessitat de reflexió sobre el propòsit educatiu de l’escola, tot apuntant a la cooperació com un element fonamental per tal que l’escola esdevingui condició de possibilitat de la democràcia. En aquest enllaç podreu llegir el resum que el Diari de l’Educació ha fet de la seva ponència.

Marta Comas, Cap de l’Àrea d’Innovació, Programes i Formació del Consorci d’Educació, va ser l’encarregada d’emmarcar la conferència de Philippe Meirieu en coherència amb el cicle de conferències Som adults?, fruit de la col·laboració entre el CCCB i el programa Xarxes per al canvi.

La sessió va comptar amb l’assistència de representants de les diferents institucions. Josep González Cambray director general de centres; Laia Ortiz tinent alcalde  i regidora d’Educació de l’Ajuntament de Barcelona, Mercè Massa gerent del Consorci d’Educació, així com Xavier Chavarria cap de la Inspecció del mateix Consorci de la ciutat. També hi van ser presents,  entre altres autoritats, els representants de les institucions amb qui el Consorci d’Educació va signar el conveni per impulsar el projecte fins al curs 2020. Eduard Vallory director de l’Escola Nova, Francina Martí presidenta de l’Associació de Mestres Rosa Sensat i Anna Cros directora de l’Ice de la UAB.

El mestratge de Marta Mata va fer de tancament de la sessió. Com a pedagoga i Regidora d’Educació de l’Ajuntament de Barcelona  tenia molt clara la relació entre educació i política. Deia que fer política consistia a impulsar “l’art del possible” per fer possible allò que no ho sembla”, i  per això valorava l’esforç de tothom per impulsar canvis encara que fossin petits.

A través del hashtag #Xarxesperalcanvi podreu recuperar els comentaris dels assistents a la sessió.

Gràcies a totes i tots per fer-ho possible!

 

Llegir més...

Després de diversos mesos de treball i de les primeres proves pilot, ja podeu disposar de la primera versió de la Rúbrica de Canvi. Aquesta va dirigida a tots aquells centres que us trobeu immersos en un procés de transformació cap a l’horitzó comú d’educació de qualitat. La Rúbrica és una eina de reflexió, autoavaluació i aprenentatge que té per objectiu orientar els centres sobre la seva situació actual i ajudar-los a prendre decisions per a la millora.

La Rúbrica ha estat elaborada per un equip format per directores de centres, inspectors d’ensenyament i experts educatius, i l’ha validat el Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, pensant en un instrument que contribueixi a capacitar tots els centres en el seu procés de transformació.

La Rúbrica de Canvi es presenta digitalment gràcies a la metàfora d’un hort que, cada centre, haurà d’anar cultivant i regant per apropar-se a la seva visió de centre. Ja són 90 centres els que s’ha registrat a www.rubricadecanvi.cat. Si encara no ho heu fet, us animem a endinsar-vos a l’hort de la Rúbrica!

 

 

També teniu a disposició un document d’orientacions d’ús de la Rúbrica de Canvi així com dos documents que us ajudaran a navegar per l’eina digital: les preguntes freqüents i el tutorial.

En els propers mesos continuaremtreballant per seguir millorant aquest instrument. Esperem els vostres comentaris!

 

Llegir més...

2 anys d'Escola Nova: nous objectius per assolir

En els dos primers anys els principals objectius estratègics del programa ja s'han assolit i és per això que ara se'n formulen de nous. Ahir, davant els mitjans de comunicació, en una trobada a l'Escola Congrés Indians, vam parlar sobre l'evolució del programa, l'impacte sobre el territori, i les línies de futur per encetar el tercer any. 

 - Com s’han transformat els centres?

- Quines capacitats de canvi han guanyat?

- Quins canvis han fet els centres?

- Les xarxes han compartit els seus aprenentatges?

 

A continuació us presentem el dossier facilitat als periodistes durant la trobada:

Llegir més...

Últimes notícies

Creiem que el coneixement s’ha de compartir. Per això fem servir una llicència Creative Commons, llevat que en algun material indiquem el contrari. Us animem a copiar, redistribuir, remesclar o transformar els continguts propis d’aquest web, i només us demanem que difongueu les vostres creacions amb la mateixa llicència oberta i en reconegueu l’autoria i la font.