El 23 de novembre de 2021 el professor Andy Hargreaves ens oferia el seu segon webinar a Catalunya, Com construir el professionalisme col·laboratiu, i poc després ens concedia aquesta entrevista on ens deia que "per a ser un bon professor i fer bons judicis, també cal pensar en clau de sistema". 

De la seva recerca al llarg de deu anys amb el professor Dennis Shirley en 10 dels 72 districtes escolars d'Ontario, Leading From the Middle és l'article on expliquen la naturalesa, orígens i importància de liderar des del mig, dins i entre els districtes. En aquest article Hargreaves i Shirley analitzen el lideratge i les innovacions anomenades "top-down" i "bottom up", i alerten de la pèrdua de coherència i efectivitat de les innovacions quan oblidem el nivell meso, el lideratge des del mig. Aquest és un fragment de l'article:

La província d'Ontario, al Canadà, és un exemple d'un sistema que, durant l'última dècada i més, ha aconseguit un alt rendiment i una ràpida millora en un context de gran diversitat en reunir professors, líders i escoles dins i entre els seus 72 districtes per perseguir la responsabilitat col·lectiva de l'èxit de tots els alumnes. Durant l'última dècada hem tingut l'oportunitat d'investigar, interpretar i també donar suport a aquest sistema del que els seus educadors anomenen LfM (Leading From the Middle). Aquesta recerca és el treball seminal del llibre Leading from the Middle: Spreading Learning, Well-being, and Identity Across Ontario

[Article in Journal of Professional Capital and Community · December 2019 - pàgina 96]
DOI: 10.1108/JPCC-06-2019-0013 
www.emeraldinsight.com/2056-9548.htm
]

La publicació posterior a aquest article, el resum executiu de 2018 "Leading from the Middle: Spreading Learning, Well-being,and Identity Across Ontario", presenta un resum del concepte Liderar des del nivell Meso que el Servei d'Èxit Educatiu i Noves Oportunitats ha convertit en la infografia en català "Leading From the Middle (LfM), Liderar des del nivell Meso"i que compartim aquí: 

 

11038193496?profile=RESIZE_710x

Arxiu PDF

Arxiu JPG

 

La complexitat i la importància d'aquest lideratge des del nivell Meso pot marcar la diferència en el rumb que prenguin les innovacions educatives per a la transformació del sistema cap a un sistema on tots els aprenents puguin viure experiències d'èxit educatiu. Aquest resum executiu descriu els aspectes socials i context polític en què els set principis de Leading from the Middle s'han desenvolupat. Explica com la província d'Ontario ha passat de l'Era de l'assoliment i l'esforç, on les preguntes eren 1. Què estem fent? 2. Com ho sabem? 3. Com podem millorar? 4. Com pot beneficiar això a tothom?, a l'Era de l'Aprenentatge, el Benestar i la Identitat, on les preguntes ara són 1. Qui som? 2. Què serà de nosaltres? 3. Qui ho decidirà?

Aquest resum executiu descriu la naturalesa i l'impacte dels canvis duts a terme en tres àrees:


1. Millorar l'aprenentatge de tots els estudiants
2. Desenvolupar el benestar infantil 
3. Construir les identitats dels estudiants

 

També ens fem ressó de la publicació més recent del professor Andy Hargreaves, el llibre Leadership From the MiddleThe Beating Heart of Educational Transformation (disponible 17 d'agost de 2023). Creiem que serà un recurs molt valuós per a cursos sobre lideratge escolar i de sistema i també per a líders de xarxa, direccions i polítics amb responsabilitat en la presa de decisions sobre lideratge escolar. A l'epíleg podrem trobar els set principis del lideratge educatiu. Beatriz Pont escriu sobre aquest nou llibre que "El lideratge des del mig reconeix com un nou tipus de lideratge exercit per xarxes, districtes i a nivell regional i local pot marcar la diferència en l'educació i en la vida dels nostres estudiants".

11038197084?profile=RESIZE_180x180

 

Enviar-me un correu electrònic quan rebi comentaris –

Has de ser membre de Transformació educativa per afegir comentaris!

Join Transformació educativa

Creiem que el coneixement s’ha de compartir. Per això fem servir una llicència Creative Commons, llevat que en algun material indiquem el contrari. Us animem a copiar, redistribuir, remesclar o transformar els continguts propis d’aquest web, i només us demanem que difongueu les vostres creacions amb la mateixa llicència oberta i en reconegueu l’autoria i la font.