Entrevista al Professor Andy Hargreaves


10401825260?profile=RESIZE_584x

Andy Hargreaves a https://www.andyhargreaves.com/photos.html

 

Before, Beyond, Beside, Betwixt, les 4Bs

Al seu llibre Collaborative Professionalism vostè parla de les 4Bs (Abans, Al costat, Enmig, Més enllà; en anglès Before, Beside, Betwixt, Beyond) que cal tenir en compte abans d’adoptar un canvi que hagi tingut èxit en un altre lloc. Com creu que el fet de tenir en compte les 4Bs pot marcar la diferència per a nosaltres? 

4Bs

L'objectiu de les 4Bs és ajudar tothom a pensar en clau de sistema. Això vol dir que sempre que tingueu un problema o un assumpte, hauríeu d’evitar passar a l'acció immediatament; si podeu, obriu el problema i tingueu en compte les diferents dimensions que el poden afectar i que poden influir en la vostra resposta (què hi ha Abans, Al costat, Enmig i Més enllà del problema, les 4Bs, Before, Beside, Betwixt, Beyond). Tendim a pensar que el pensament sistèmic pertany als més alts líders. Són els que fan els plans; i les altres persones els implementen. Però per a ser un bon professor i fer bons judicis, també cal pensar en clau de sistema.

10401892060?profile=RESIZE_584x

Les 4Bs del Professionalisme Col·laboratiu

Tant si esteu desenvolupant una política, implementant una política, o dissenyant una nova lliçó que no tingui res a veure amb la política, ser un bon pensador de sistemes és una habilitat vital. Pensar en clau de sistema pot ajudar els educadors a plantejar-se com implementar una política de manera eficaç, com adoptar de manera intel·ligent una innovació que s'ajusti bé a l'escola, com tractar amb un company que sembla que s'està resistint al canvi, etc. He adjuntat unes diapositives amb preguntes de les 4Bs perquè els educadors se les facin quan hagin d’afrontar canvis. 

Les escoles fins i tot poden ensenyar pensament de sistema als nens petits. Per exemple, si de sobte un company s'enfada, el que va passar just abans (before) d’aquell moment o fins i tot abans durant aquell dia, podria explicar l'esclat —potser una discussió a casa o algú que l’ha insultat. Qui està al costat (beside) d'aquesta persona, o qui no està al seu costat: està sol o vol impressionar les males companyies? Què hi ha enmig (betwixt) del seu comportament: com influeix en el seu comportament l'èxit o la manca d'èxit educatiu? Està pagant les seves frustracions d'aprenentatge amb els estudiants amb més èxit acadèmic? I què hi ha més enllà (beyond) d'aquest moment? El nen que es porta malament té alguna esperança per al futur, li esperen oportunitats, o se sent desesperançat o condemnat a una vida pobra?

Així, a més de plantar cara a l'assetjador, els altres infants també poden entendre què va provocar el mal comportament d’aquest company i intentar posar pau en lloc de reaccionar de manera desproporcionada, i poden trobar una manera d'ajudar-los amb els deures quan té dificultats amb el seu aprenentatge, etc.

Intento utilitzar el pensament de sistemes en tots els àmbits de la meva pròpia vida. Quan la meva difunta mare estava molt malalta a l'hospital, amb noranta anys, i va ser tractada per un seguit de metges diferents, vaig crear un diagrama de flux amb les seves condicions mèdiques, les intervencions que li havien fet i les opcions que quedaven, cosa que els metges van agrair molt, tot i que mai no havien vist res semblant. Per primera vegada, el diagrama de flux mostrava la meva mare com una persona, no només una sèrie de condicions mèdiques diferents. De la mateixa manera, l’estiu passat, quan em vaig quedar atrapat durant la nit a la muntanya sense tenda de campanya, sac de dormir o refugi, l'important era esbrinar quines eren les meves opcions i les seves conseqüències. Podia sobreviure encara que estigués incòmode? (Sí, podia). Tenia prou menjar, aigua i bateria per a la meva llanterna (suficient!). Quins riscos hi havia de baixar per un terreny accidentat en la foscor? (Més arriscat que quedar-me on era). Vaig poder informar a la gent que estava bé? (just a temps abans que s’acabés la bateria del meu telèfon).

10434784476?profile=RESIZE_710x
Un cert grau de retiment de comptes és necessari per a avaluar l’èxit d’un sistema i per a detectar i corregir els seus defectes. Vostè ha parlat sovint de les mancances de les proves estandarditzades, de l’estil de les proves PISA. Quines alternatives podria suggerir als nostres polítics per ajudar-nos a saber si ho estem fent bé?

Retiment de comptes

En primer lloc, els docents han de retre comptes els uns als altres. Això de vegades s'anomena retiment de comptes lateral o horitzontal (entre iguals). Jo en dic responsabilitat. Aquest tipus de retiment de comptes requereix quatre coses: experiència (practicar fins a l’excel·lència); indagació (abans de fer un gran canvi o quan les coses van malament); resultats de la recerca; i abordar aquestes coses junts, de manera col·laborativa, i no sols.

A continuació, els professors han de retre comptes davant els seus alumnes. Això significa augmentar la importància de la veu de l’alumnat. Això vol dir escoltar amb respecte les aportacions dels alumnes. En un debat sorollós, el professor també ha d'aixecar la mà i esperar el seu torn. Significa disculpar-se per haver dit una cosa malament o per haver comès un error. I vol dir explicar quin és el sentit de l'aprenentatge que se'ls demana als estudiants. 

En tercer lloc, els professors han de retre comptes davant dels pares i les mares. Durant la pandèmia, milions de pares i mares van veure per primer cop com els professors ensenyaven. Tant si els professors ensenyaven bé com malament en línia, la majoria dels pares es van adonar del repte i de la complexitat d’ensenyar. No hem de perdre aquest moment, sinó treballar per millorar la comunicació contínua i el feedback amb els pares i les mares, especialment de forma digital, sempre que sigui possible, en comptes de mantenir només dues o tres reunions a l'any. 

Finalment, és el retiment de comptes públic i polític. Té un lloc, però és el menys important dels quatre, i no ha d'influir en els altres tres. Aquí hem de garantir que les mètriques reflecteixin els veritables objectius de les escoles d'una nació i l'amplitud de les seves aspiracions, garantir que incloguin la satisfacció dels estudiants, el benestar, les contribucions a la comunitat, les competències globals, etc. Les mètriques de l'OCDE responen principalment a necessitats econòmiques. Al cap i a la fi, l'OCDE és una organització econòmica. Però els sistemes educatius han de garantir que aborden objectius més amplis del desenvolupament dels infants. 

Vostè diu que, per ser completament equitatius i inclusius, els nostres centres educatius han de tornar a reconnectar amb la identitat de la classe treballadora. Quins canvis al currículum ens pot suggerir per aconseguir aquesta reconnexió?

A més de reconnectar amb la identitat de la classe treballadora, els centres educatius s’enfronten a un altre repte: com diu Owen Jones al seu llibre Chavs, “El problema és que les famílies i els infants que són cínics respecte a l’educació tenen una mica de raó. [...] La desaparició de tantes feines bones i ben pagades pròpies de la classe treballadora a les comunitats a tot arreu del país significa que és difícil veure què hi ha al final de l’escolarització - més enllà de supermercats o call centers”. Davant d’aquesta dura realitat, com poden els centres educatius contribuir a mantenir motivats els infants de classe treballadora?

Classe treballadora

La classe treballadora forma part de la diversitat. No s'hauria de tractar com una excepció a la diversitat, i, encara menys, com quelcom diferent de la diversitat. No totes les persones que integren la classe treballadora són pobres. Algunes tradicions de la classe treballadora van crear històricament mitjans de vida sostenibles i comunitats fortes. La interrupció de les cadenes de subministrament per la pandèmia, el canvi climàtic i les protestes contra la democràcia fan que, sempre que sigui possible, es fabricarà més a prop de casa. Això suposarà una renovació dels llocs de treball i de la trajectòria laboral de la classe treballadora. Hi ha diverses conseqüències d'això, com ara dotar de més estatus i recursos a la formació professional; incorporar, a partir de l’educació infantil, l'aprenentatge makerspace per a tots els estudiants; ensenyar sobre el moviment obrer i els abusos laborals, com ara el treball infantil a l'estranger; investigar qui fa la nostra roba i quines són les seves condicions de treball; discutir els punts forts i les limitacions dels sindicats; incloure personatges positius de la classe treballadora a la literatura infantil; explicar que la classe social té molts colors actualment; i pensar sistemàticament sobre com millorar la qualitat de vida laboral de tots fins a un nivell acceptable (encara que treballar en un centre de trucades potser no és apassionant per a ningú).

 

10401830690?profile=RESIZE_584x

 

Podem motivar els aprenents que simplement no estan interessats en l’escola?

Motivació

Molts joves que no estan motivats amb l'escola no estan desconnectats de l'aprenentatge. Potser no els agrada l'aprenentatge en paper a l'escola, però potser els agradaria treballar al camp, millorar les seves habilitats al futbol, ​​tenir cura dels nens petits de la seva família o passar al següent nivell d’un videojoc desafiant. 

Hem vist que, en els seus llibres i articles, sovint fa servir idees i conceptes en grups de tres, com tríades. Hem trobat aquests exemples particularment inspiradors. Creu que aquesta formulació tan essencial pot ajudar a alinear la visió de la política educativa i la dels docents?

Algunes de les tríades que apareixen a 

Hargreaves, Andy. Moving : A Memoir of Education and Social Mobility. Bloomington, In, Solution Tree Press, 2020.

10401831858?profile=RESIZE_400xLlibertat, dignitat i identitat (Moving, p.120)

Dignitat, llibertat i autonomia (Moving, p.4)

Mobilitat, identitat i llibertat (Moving, p.6)

Propòsit, significat i direcció (Moving, P.110)

Valors, coneixement i cultures (Moving, p. 142)

Experimenta, explora i explica l’èxit (Moving, p.3).

 

Tríades

El 1955 George Kelly va inventar la teoria dels constructes personals. En aquest invent s'incloïa una metodologia coneguda com a tècnica de graella. Això implicava anar mostrant a les persones tres targetes amb paraules o imatges (en què es diferencien aquestes dues de l'altra?). L'ús de tríades va més enllà del pensament binari i fomenta la creativitat i la consideració d'opcions. John Dewey va agafar allò que altres pensaven que eren elements oposats, com ara el treball i el joc, i els va aparellar com a conceptes. Quan hi ha elements oposats, sovint intento tenir una mica d'empatia per ambdues parts com a punt de partida, després busco alguna dins i fora d’ells al mig, una mica amunt, i després em moc cap a un cantó, en diagonal (aquesta és la part creativa) per abordar les qüestions legítimes plantejades per ambdues parts. Això vol dir que cal respectar els vostres oponents encara que no us agradin. De vegades vaig més enllà del 3 com ara The Fourth Way: The Inspiring Future for Educational Change o Five Paths of Student Engagement (aquí l'evidència compta molt), però treballar amb tríades en comptes d'un sol element o parelles és una manera més constructiva de començar. 

 

10401833283?profile=RESIZE_584x

 

Entrevista a Andy Hargreaves
Encàrrec, proposta i traducció: Grup de treball Aprendre a l'Escola que Aprèn, Yolanda González, Mireia Xortó i Begonya Folch

Servei d'Èxit Educatiu i Noves Oportunitats, Departament d'Educació, curs 2021/22

10401907264?profile=RESIZE_584x

Per Andy Hargreaves, Ontario, 24 de febrer de 2022

Versió original en Anglès

 

 

Has de ser membre de Transformació educativa per afegir comentaris!

Join Transformació educativa

Creiem que el coneixement s’ha de compartir. Per això fem servir una llicència Creative Commons, llevat que en algun material indiquem el contrari. Us animem a copiar, redistribuir, remesclar o transformar els continguts propis d’aquest web, i només us demanem que difongueu les vostres creacions amb la mateixa llicència oberta i en reconegueu l’autoria i la font.