Publicaciones de Equip Administració (36)

S’ha generat presa de consciència de la necessitat de canvi de paradigma i s’han testat processos de transformació de centres que fan possible generalitzar-lo

A l’acte que s’ha fet al CosmoCaixa, on han assistit el president del Parlament, el conseller d’Educació, diputats i portaveus d’Educació de JxC, ERC, PSC i ECP, i alcaldes i regidors, les cinc institucions promotores han rendit comptes d’aquests tres anys. UNESCOCAT, la Fundació Bofill, la Diputació de Barcelona, la UOC i EduCaixa han valorat que la gran mobilització de mig miler de centres ha fet palesa la necessitat de generalitzar el canvi, mentre que el testeig d’un protocol de canvi intensiu amb una mostra de 30 centres ha provat que tota escola es pot actualitzar.

A l’acte, el Departament d’Educació ha presentat accions que beuen de l’experiència d’Escola Nova 21 perquè arribin a més escoles i instituts. Alhora, el president del Parlament, Roger Torrent, ha agraït el compromís de tants docents i dels centenars d’escoles i instituts que han participat i ha destacat la importància estratègica de posar al dia el sistema educatiu per respondre als reptes d’avui i d’un futur complex i incert.

Una avaluació externa feta en col·laboració amb el Departament d’Educació ha demostrat l’eficiència de les dues estratègies desplegades per Escola Nova 21 per promoure un canvi de paradigma educatiu: intensivament a través de la Mostra i orientant a través de les Xarxes.

L’experiència dels tres anys de treball conjunt amb diversos governs i administracions ha fet veure que, per aconseguir el 2030 l’objectiu que totes les escoles siguin equivalents en qualitat educativa, calen accions concretes des de polítiques transversals i de llarg termini que vagin més enllà d’una legislatura. Per això, el director d’Escola Nova 21, Eduard Vallory, ha plantejat la necessitat d’un gran acord perquè l’actualització educativa arribi a totes les escoles i instituts al llarg de la pròxima dècada, treballant amb els docents i els centres, des d’una acció interinstitucional arrelada a cada municipi.

3766581318?profile=RESIZE_710x

Llegir més...

Escola Nova 21 s’acomiada i valora els assoliments del programa en un acte a principis de desembre amb els centres del programa

Fa tres anys un col·lectiu d’institucions i centres educatius presentaven l’aliança Escola Nova 21 per un sistema educatiu avançat, per conscienciar sobre la necessitat de transformar el sistema educatiu i generar procediments que ho facin possible. Responíen a la crida de Nacions Unides per canviar el paradigma de com s’ensenya i com s’aprèn cara al 2030.

En aquests tres anys, prop de mig miler d’escoles i instituts de tot Catalunya han cooperat en 60 xarxes territorials per orientar el seu procés de canvi cap a una educació de qualitat, inclusiva i equitativa, que generi aprenentatges que donin respostes als reptes del món d’avui; i han dut a terme un procés intensiu de canvi amb una mostra representativa de 30 centres, demostrant que es pot canviar tot el sistema.

Aquest 4 de desembre el programa finalitza amb un acte on s’exposaran i valoraran els assoliments d’aquests tres anys de treball cooperatiu per a la transformació educativa. Serà al CosmoCaixa d’11:30h a 14h.

 

Cloenda_medis-2.jpg

 

Llegir més...

El proper dissabte 26 d’octubre al matí, Escola Nova 21 i el Departament d’Educació hem organitzat la jornada “Educació 2030: Transformant el futur. Una educació de qualitat i per a tothom és possible”. Serà una jornada  per a compartir amb els gairebé 500 centres que n'han format part els assoliments, aprenentatges i compromisos que ha generat aquesta experiència conjunta, i per a celebrar la feina feta i la confluència d’aquest treball amb les línies programàtiques de millora i innovació del Departament d’Educació. 

La jornada, que es durà a terme el 26 d'octubre de les 9:30h a les 13:30h a la Farga de l’Hospitalet de Llobregat, combinarà elements d’inspiració, de reflexió, d’intercanvi i discussió en grups, i també de celebració per la contribució feta en la transformació educativa que és ja imparable.

Serà una jornada ben especial, transformadora i emotiva, en la que l'objectiu principal és (re)trobar-nos totes aquelles persones que hem fet possible Escola Nova 21 i celebrar que el viatge cap a una educació veritablement de qualitat per a tothom continua!

 

INSCRIPCIONS AQUÍ

 

3642364882?profile=RESIZE_710x

Llegir més...

La UNESCO reconeix com a pràctica internacional de referència l’aliança Escola Nova 21.  És per això que aquesta organització ha demanat al programa un ‘paper’  de política pública per explicar com  s’està impulsant la Transformació Educativa a Catalunya

 

El ‘paper’ porta per títol “Rethinking Education in Catalonia: The Escola Nova 21 alliance – A case study” i ha estat escrit per Eduard Vallory, director d’Escola Nova 21. Es troba  publicat al directori sobre reserca i prospectiva que es pot consultar al web de l’UNESCO.

Aquesta sèrie de ‘papers’, Education Research and Foresight (ERF) Working Papers, proposa reflexions sobre els reptes i les oportunitats de l’educació al segle XXI i proporciona informació sobre els conceptes i principis que guien la política global de l’educació, així com els compromisos clau de l’Agenda de l’Educació 2030. “Entre els seus autors hi ha una àmplia audiència de polítics i responsables de l’educació, investigadors, advocats i professionals.

 

Llegir més...

La importància de la crítica constructiva

La crítica és una pràctica àmpliament estesa, i molt saludable en els espais i formes adequades on ha de tenir lloc. L’evidència ens diu que els entorns agradables i els reforços positius faciliten el procés d’aprenentatge. Per tant, el feed-back, que sí que acostumem a practicar amb els alumnes, també pot ser una bona pràctica de millora entre companys i companyes de claustre.  Per tal de fer un feed-back que obtingui resultats, una bona crítica constructiva, és important generar un clima de confiança i confort, i assegurar que l’altre està en disposició de rebre-la. Mostrar un interès real i sincer en que el receptor millori és clau per tal que la crítica constructiva sigui eficaç, i és preferible fer-ho en privat que davant d’un grup molt nombrós.

Per assegurar que una crítica és constructiva cal que tant emissor com receptor siguin capaços de respondre tres preguntes:

  1. On es vol arribar
  2. Què estem fent en l’actualitat
  3. Què cal fer diferent.

A partir d’aquí, hi ha normes importants en el procés d’emissió i recepció d’una crítica. Especialment important és centrar-se en els fets ocorreguts, no en el passat ni en les persones, i entendre el context de la crítica: grau d’expertesa de les dues persones, mentalitat de col·laboració i de millora i, sobretot, tenir en compte les reaccions emocionals a la crítica.

Cal concretar al màxim els fets ocorreguts per tal de no perdre’s en crítiques de caràcter general que no donin pistes sobre per on millorar. Fer un bon procés de reflexió i preparació sobre què es vol canviar previ a la crítica facilita que el receptor n’assumeixi el repte.

La Fundació Jaume Bofill ofereix deu recursos pràctics sobre com fer una bona crítica constructiva. En aquest cas, estan referides a relacions professor-aprenent, però en general són extrapolables a relacions entre companys de claustre o professió.

No oblideu, al finalitzar una crítica constructiva, agrair al receptor les ganes de millora i l’atenció per la vostra opinió.  Tant si s’és receptor com emissor de la crítica, és important valorar l’esforç de l’altre, comprendre les seves raons i, encara que no s’hi estigui d’acord, considerar-les.

Podeu trobar un recurs concret sobre crítica constructiva aquí, o anant-hi a partir de la pestanya de recursos d’aquesta xarxa, on també en trobareu molts més sobre altres temes!

Llegir més...

L’any 2015, en el context de l’adopció per part de l’Assemblea General de Nacions Unides dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS), la UNESCO i sis altres agències de Nacions Unides van organitzar a Incheon el World Education Forum, per determinar les prioritats globals sobre educació per als pròxims quinze anys

Al Fòrum hi van assistir entitats de la societat civil d’arreu del món, governs de 160 països, organismes multilaterals i representants del món educatiu. Les conclusions es van recollir a la Declaració d’Incheon Educació 2030, junt amb un Marc d’Acció, per a “Garantir una educació inclusiva i equitativa de qualitat i promoure oportunitats d’aprenentatge al llarg de la vida per a tothom”, com estableix l’ODS 4.

Es tracta d’una Declaració molt rellevant per l’àmplia diversitat d’impulsors i per la seva alta aspiració: “Volem transformar vides mitjançant una nova visió de l’educació, amb mesures agosarades i innovadores”, diu. I per això, “Ens comprometem amb caràcter d’urgència amb una agenda d’educació única i renovada que sigui integral, ambiciosa i exigent i que no deixi ningú enrere”. Alhora, el Marc d’Acció (#80) recull la necessitat d’aliances amb la societat civil per fer-ho possible, com ha estat Escola Nova 21. Entre altres, estableix els valors universals en què es basa l’educació (#5), la necessitat que la inclusió i l’equitat estiguin al centre (#7), la necessària actualització educativa redefinint què entenem per qualitat (#9) o com possibilitar un aprenentatge al llarg de tota la vida des d’una lògica 360º (#10).

Junt amb els documents de la UNESCO Repensar l’educació i ‘Educació per als Objectius de Desenvolupament Sostenible’, també disponibles en català, la Declaració d’Incheon Educació 2030 és una eina de referència per a l’ampli consens en què s’ha de basar el treball per a l’actualització educativa a la nostra societat.

 

Per descarregar la Declaració d’Incheon Educació 2030 feu click sobre la imatge.

 

Llegir més...

L’aprenentatge entre iguals, clau per al canvi

Aquests mesos, alguns de vosaltres heu estat participant a les residències a centres de la mostra d’Escola Nova 21. Les oportunitats d’aprenentatge en espais com aquests, o com la 11a Trobada de Xarxes que començareu alguns la setmana que ve, són importantíssimes pel dia a dia a tots els centres.

L’aprenentatge entre iguals és un dels pilars bàsic d’aquest procés de transformació, i busca trencar amb l’aïllament dels centres per passar a treballar de forma col·laborativa en espais horitzontals.

Aquesta col·laboració contribueix a generar espais de confiança i suport entre centres diversos que deriven en millores individuals i col·lectives per a tota la comunitat educativa; infants, docents i famílies, com tots hem pogut anar veient durant aquest temps.

La participació activa porta a desenvolupar habilitats i pràctiques que posen l’alumne al centre, i mantenir i reforçar aquestes xarxes genera un impacte positiu en els infants i en la consecució d’una visió compartida de l’educació per part de tothom.

Aquesta col·laboració té, a més, un valor especial quan es tracta entre docents i centres de diferents etapes, perquè ajuda a donar coherència i cohesió a tot el procés educatiu, fent més fàcil transicions que, actualment, són complexes, com de la Primària a l’ESO.

Finalment, aquest mes i la resta del curs continuem amb les visites dels centres de la Mostra a centres referents de formació i dels centres de les xarxes als centres de la Mostra. Us encoratgem a aprofitar-les, ja que són una experiència que té un impacte molt potent en la pràctica educativa diària de tothom qui hi participa.

Llegir més...

2019, noves trobades de xarxes

Les Trobades de les Xarxes de Transformació Educativa van néixer com a espai d’aprenentatge col·laboratiu dels centenars d’escoles i instituts que les formen. Primerament, amb continguts relacionats a mètodes i recursos pràctics per a posar en marxa el procés de canvi a cadascun dels centres: formació d’equips impulsors, definició de la visió i aplicació de les primeres accions pel canvi.

Un cop hem establert els instruments que ens permeten treballar pel  canvi, cal aplicar el que sabem, revisar els projectes que surten bé i els que no; aprendre de la feina que hem fet i de la dels altres. Per això, les Trobades entraran en una nova fase, basada en l’arribada a consensos per trobar temes d’interès general, compartir avenços i bones pràctiques en el procés de canvi, fonamentades en l’Espiral d’Indagació com a guia, i avaluar els nostres projectes d’acord amb els recursos i criteris sobre en quin punt ens trobem, generant així respostes a dubtes que han sorgit en el camí.

Aquí, els equips impulsors tindran un rol important a l’hora de donar fonament teòric i conceptual al tema general, sent autocrítics i assegurant una bona transmissió i retorn a la resta d’equips i docents. Com ja veníem fent, doncs, aquest any seguirem amb el procés d’apoderament i aprenentatge col·lectiu que està suposant el repte de la transformació educativa.

Llegir més...
Aquest migdia el Departament d'Educació l'Associació Catalana de Municipis, i la Federació de Municipis de Catalunya i Escola Nova 21 hem presentat l'acord per promoure les xarxes d'actualització educativa
 
- A través d'aquest acord les accions de canvi educatiu impulsades per Escola Nova 21 es lideraran des del Departament, en treball conjunt amb els municipis, al llarg del pròxim any i mig.  
 
- L’acord, que es vehicularà a través de la Comissió Mixta Departament d’Educació-entitats municipalistes, senta les bases per a una acció conjunta que articuli el procés d’actualització dels centres educatius a Catalunya, sota el lideratge del Departament. Com ja passa a la ciutat de Barcelona, ara les 60 xarxes locals de transformació educativa d’Escola Nova 21 arreu del país passaran a formar part de l’acció de les administracions públiques, amb el suport de l’equip del programa.
 
- L’any i mig de treball conjunt entre Departament, municipis i Escola Nova 21 servirà per a fer la transició entre l’existència del programa i les futures accions per actualitzar tot el sistema educatiu. Durant aquest temps, els processos de canvi del programa es mantindran, ara de la mà de professionals del Departament i dels municipis, per tal de transferir coneixements i procediments i validar-ne la seva utilitat i impacte.
 
Trobareu tota la informació a la notícia del web d'Escola Nova 21 i unarticle d'opinió de l'Eduard Vallory, director d'Escola Nova 21, al Diari de l'Educació
Llegir més...
Benvolgudes i benvolguts,
 
Escola Nova 21 col·labora amb el Centre UNESCO de Catalunya per promoure la iniciativa que es descriu en el missatge adjunt. Esperem que sigui del vostre interès i us animem a participar a l'acte de presentació al que us conviden (confirmeu assistència a l'adreça: centre@unesco.cat)
 
 
----
 
Benvolguts i benvolgudes,
 
El Centre UNESCO de Catalunya, entitat promotora d'Escola Nova 21, entre les seves línies de treball, ha fet seva la crida de la UNESCO per promoure aliances que permetin transformar l'educació de manera que sensibilitzi i capaciti les persones per dur a terme vides plenes i poder respondre als reptes locals-globals. 
 
En aquest sentit, en col·laboració amb Escola Nova 21, el Centre està treballant per enllaçar accions de transformació educativa amb l'Agenda 2030 i els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS). 
 
Recentment el Centre UNESCO de Catalunya ha publicat la versió en català del document de la UNESCO sobre l'Educació per als Objectius de Desenvolupament Sostenible i està promovent una iniciativa per fomentar l'aprenentatge basat en projectes vinculats a reptes locals, associables a reptes globals i als ODS. 
 
Per presentar públicament aquest document i la iniciativa, el Centre organitza el proper dimecres 12 de desembre a les 19h a l'Auditori de La Pedrera l'acte Transformar l'educació per transformar el món en què vivim, amb la participació de la Prof. Stefania Giannini, directora general adjunta per a l'Educació de la UNESCO –la màxima responsable d'Educació dins el sistema de Nacions Unides.  
 
Pensem que aquest acte pot ser del vostre interès i per això us adjuntem una invitació per assistir-hi. Si ens voleu acompanyar, confirmeu l'assistència a través d'un missatge a centre@unesco.cat per facilitar-nos l'organització i reserva d'espais a l'auditori, vist que hi ha un elevat nombre de persones interessades.
 
Amb el desig de poder-vos saludar aleshores, i ben cordialment,
 
Gerard Segú
Director
Centre UNESCO de Catalunya - UNESCOCAT
Llegir més...

2 anys d'Escola Nova: nous objectius per assolir

En els dos primers anys els principals objectius estratègics del programa ja s'han assolit i és per això que ara se'n formulen de nous. Ahir, davant els mitjans de comunicació, en una trobada a l'Escola Congrés Indians, vam parlar sobre l'evolució del programa, l'impacte sobre el territori, i les línies de futur per encetar el tercer any. 

 - Com s’han transformat els centres?

- Quines capacitats de canvi han guanyat?

- Quins canvis han fet els centres?

- Les xarxes han compartit els seus aprenentatges?

 

A continuació us presentem el dossier facilitat als periodistes durant la trobada:

Llegir més...

Us informem que ja ha arribat la segona edició del llibre L'Espiral d'indagació (The Spiral of Inquiry). Es tracta d'una nova edició revisada i amb una traducció millorada per tal de facilitar-ne el seu ús i comprensió. Trobareu aquesta nova versió a l'apartat de recursos, substituint l'anterior. 

Us preguem que el feu arribar als vostres centres i companys i que l'actualitzeu allà on el tingueu penjat.

Moltes gràcies!

Llegir més...

"Manual per a entorns d'aprenentatge innovadors"

Aquest Manual, publicat en català pel Centre UNESCO de Catalunya i la UOC, és la culminació del projecte Entorns d’Aprenentatge Innovadors (ILE segons les seves sigles en anglès) que en la darrera dècada ha sintetitzat els set principis de l’aprenentatge i les característiques organitzatives que els possibiliten. És una contribució important per a docents, equips directius i responsables de polítiques públiques, perquè combina la reflexió i les bases per a l’actuació per al canvi educatiu.

L’horitzó comú de canvi educatiu parteix d’un Propòsit amb una concepció inclusiva i orientadora de l’educació, que ha de comportar una transformació en els altres elements, que és del que tracta aquest Manual: tant en les Pràctiques d’aprenentatge –inclosa l’Avaluació–, que han d’estar centrades en la persona que aprèn i fer-la corresponsable; com en una Organització del centre al servei de l’aprenentatge.

El Manual es divideix en quatre capítols, que ofereixen una síntesi concisa i no tècnica d’un volum substancial de reflexió internacional sobre aprenentatge i innovació, basat en cada cas en publicacions referenciades. Cada capítol presenta també eines pràctiques i promou, a través de l’acció pràctica, les conclusions clau de l’ILE mitjançant la formació del lideratge educatiu, l’autoavaluació i el desenvolupament professional.

Podeu descarregar-lo fent click a la següent imatge:



Llegir més...
El segon curs d’Escola Nova 21 fa una passa més cap a la transformació educativa. Si la primera fase del programa es va centrar en reformular el propòsit de l’educació cap a un aprenentatge competencial per a la vida, en aquesta segona es dibuixaran accions concretes de transformació a cada centre. Es buscarà una plena consciència d’horitzó de canvi i de quines passes fer amb la identificació d’objectius tangibles.
Llegir més...

1.800 docents han començat la formació d'estiu

Ja han començat les formacions, que son sumen els esforços d’Escola Nova 21, l’Escola d’Estiu de Rosa SensatXarxes per al Canvi liderat pel Consorci d’Educació de Barcelona, i la Diputació de Barcelona, cap a un horitzó comú de canvi

En total, 1.800 participants: 720 docents en el marc de la 52a Escola d’Estiu de Rosa Sensat, 780 en diferents seus arreu de Catalanya (Granollers, Lleida, Manresa, Manlleu, Salt, Sitges, Tarragona, Tona, Tortosa i Vilanova i la Geltrú) i 300 docents dels 30 centres de la mostra representativa d’Escola Nova 21.

La formació vol revisar amb profunditat el propòsit de l’acció educativa i els elements que fonamenten l’aprenentatge, en un format que permetrà els docents transferir-la als seus centres per contribuir al treball de canvi que estan posant en marxa. 

Algunes imatges:

Llegir més...

A l’informe de Delors es proposa com a objectiu últim de l’educació Aprendre a ser, que es desglossa alhora en tres altres objectius: Aprendre a conèixer (aprendre a aprendre, aprendre a adquirir i construir coneixement), Aprendre a fer (aprendre habilitats socials i professionals per relacionar-se) i Aprendre a conviure (a viure en societat).

Us convidem a la seva lectura: Educació: Hi ha un tresor amagat a dins

Llegir més...

Creiem que el coneixement s’ha de compartir. Per això fem servir una llicència Creative Commons, llevat que en algun material indiquem el contrari. Us animem a copiar, redistribuir, remesclar o transformar els continguts propis d’aquest web, i només us demanem que difongueu les vostres creacions amb la mateixa llicència oberta i en reconegueu l’autoria i la font.