Xarxes per al canvi - Sessió9 - octubre 2018
Són les Xarxes per al canvi un entorn d'aprenentatge professional innovador?
El curs 2018/19 les Xarxes per al canvi creixen en nombre de centres i en nombre de xarxes. Hem acollit 36 centres nous en les diferents xarxes i sumem un total de 239 centres agrupats en 22 xarxes a la ciutat de Barcelona.
A la primera trobada del curs, la Sessió9, hem volgut reflexionar sobre el valor que donem a la nostra xarxa com a entorn d’aprenentatge professional innovador. Hem partit de la traducció i adaptació del document Global Trends in Professional Learning and Performance & Development, elaborat per Innovation Unit per a l’Australian Institut for Teaching and School Leadership, l’AITSL, que lidera l’investigador neozelandés John Hattie, autor del llibre Aprenentatge Visible.
Aquest document és el resultat d’una recerca sobre 50 organitzacions de tot el món que han creat contextos d’aprenentatge professional innovadors, i ens mostra quins requeriments tenen aquests contextos, què fa que siguin innovadors, què defineix la seva cultura. Presenta 16 característiques o tendències globals en aprenentatge professional.
Els participants de les 22 xarxes les han llegit i discutit amb l’objectiu d’identificar quines d’aquestes 16 característiques es poden veure ja com una fortalesa de les xarxes, i quines identifiquem com a reptes.
Anotem les fortaleses i reptes que hem identificat entre tots, per bé que algunes fortaleses han estat vistes també com a reptes, perquè “el repte seria mantenir-les”, ens heu dit.
FORTALESES
El nostre context de xarxa és…
COL·LABORATIU: Els participants ens unim a grups d’iguals derivats de la pràctica
INDIVIDUAL: Els participants prenem part activa des de la nostra experiència, el nostre coneixement i els nostre valors
CARA A CARA: Els participants ens reunim junts en el mateix espai físic, entre nosaltres i/o amb el facilitador
OFERT: Els participants veiem l’aprenentatge professional com una oportunitat i un benefici
SITUAT: Els participants compartim el propòsit de la xarxa com a context de desenvolupament professional
INTENSIU: Els participants prenem part en la totalitat de la sessió i en un entorn allunyat de les nostres obligacions diàries
SOSTINGUT: La nostra participació és continuada i es porta a terme durant un període de temps prolongat
FORMAL: Per part dels participants hi ha un compromís amb les bases i objectius establerts i unes expectatives de transformació, millora i actualització dels projectes educatius de centre alineats amb l’horitzó compartit
INFORMAL: Les nostres expectatives són dinàmiques, perquè les interaccions horitzontals en xarxa i entre iguals són un motor de creixement personal que contribueix a reformular-les
SEGUR: Els participants trobem en la xarxa un entorn de confiança que acompanya en la incertesa i la presa de decisions, promou el pensament crític, la posada en marxa de noves idees i l’aprenentatge a partir dels errors, i assegura una actitud de respecte i confidencialitat
REPTES
REMOT: Els participants també ens involucrem en línia i/o en format mòbil
NECESSARI: Esperem de tots nosaltres que aportem feedback de les iniciatives que impulsem en els nostres centres i que prenem part en alguna forma d’aprenentatge professional i desenvolupament de la nostra pràctica
OFERT: Els participants veiem l’aprenentatge professional com una oportunitat i un benefici
AUTOREGULAT: Els participants decidim l’enfocament i el ritme del nostre propi progrés i en recollim evidències del nostre aprenentatge professional i n’avaluem el progrés
FACILITAT: Els participants som recolzats pel grup, pel facilitador i pel propi context en relació al nostre propòsit, acordem l’enfocament i el ritme i monitoritzem i valorem el progrés i els resultats
PERSONALITZAT: Els participants valorem que el nostre desenvolupament professional es centri en les nostres necessitats individuals
INTENSIU: Els participants prenem part en la totalitat de la sessió i en un entorn allunyat de les nostres obligacions diàries
SOSTINGUT: La nostra participació és continuada i es porta a terme durant un període de temps prolongat
FORMAL: Per part dels participants hi ha un compromís amb les bases i objectius establerts i unes expectatives de transformació, millora i actualització dels projectes educatius de centre alineats amb l’horitzó compartit
INFORMAL: Les nostres expectatives són dinàmiques, perquè les interaccions horitzontals en xarxa i entre iguals són un motor de creixement personal que contribueix a reformular-les
RECONEGUT: La cultura del grup reconeix i valora l’oportunitat de desenvolupament professional que es dona en un context de xarxa presencial i virtual. La institució educativa reconeixerà aquesta dedicació com a dedicació al desenvolupament professional docent
Compartim la suma dels resultats de totes les xarxes en aquest quadre resum.
Fins a quin punt identifiquem aquestes característiques en els nostres centres? Us animem a compartir les reflexions dels vostres equips impulsors o claustres en relació a les característiques dels entorns d'aprenentatge professional innovadors.
Comentaris