Blog de la comunitat

Transformació educativa i creences

Amb una aproximació instrumental a la transformació educativa podem canviar comportaments, procediments, rutines i hàbits escolars. Però aquests han de tenir sentit i ser significatius pels que els practiquen. Modificar les conductes no és transformador.

Igualment, cal capacitar les persones perquè s’apropiïn de noves habilitats, estratègies i coneixements que els permetin desenvolupar-se i aportar en aquestes noves “regles de joc”. Cal un creixement professional i personal per a una transformació real.

Les creences són estructures cognitives que connecten les nostres experiències amb els nostres valors. Sovint implícites o inconscients, determinen el significat de les nostres experiències i conformen opinions i judicis. Són realment difícils de canviar.

Cal tenir present que les creences i els valors educatius de cadascú configuren la seva identitat. Per això són el substrat necessari que també cal transformar, a través d’experiències rellevants, converses significatives i processos de llarga durada.

La transformació educativa és com una Matrioska, aquella nina russa de fusta que conte altres nines en el seu interior. Hem d'anar "obrint capses" si volem una transformació real i duradora de la nostra escola.  

 

Enviar-me un correu electrònic quan rebi comentaris –

Has de ser membre de Xarxes de transformació educativa per afegir comentaris!

Join Xarxes de transformació educativa

Comentaris

  • Molt d'acord, Boris. La nostra experiència, les nostres creences, els nostres valors, tot està interconnectat i conforma la nostra identitat i el nostre perfil professional. Modificar les conductes sense trasnformar-se a nivell de valors i coneixements, no només no és transformador, sinó estèril: la conducta tornarà al punt d'inici un cop la pressió sobre la conducta desaparegui. Dit d'una altra manera, modificar la conducta no és aprenentatge profund, sinó superficial.
    Vull compartir aquesta fragment del treball de Tom Beresford a Human Scale at Scale:
    “Els líders reconeixen que el procés de canviar les pràctiques està
    indissolublement vinculat als processos de canvi de la pròpia identitat en
    l’organització o xarxa professional en la que hom existeix. Això significa que els
    professionals han d’entendre i aplicar nous coneixements en els seus contextos
    propis com a part d’una comunitat de professionals, sovint adaptant la pràctica
    en el procés ”.
    Human Scale At Scale, Tom Beresford (Innovation Unit, 2017, p. 67)
    L'aprenentatge profund és el que et transforma, no tornes a ser el mateix que eres, ets un altre, no hi ha punt de retorn. I és l'aprenentatge que volem pels nostres alumnes i també per a nosaltres, el procés d'apropiació del propòsit, d'accés al nou coneixement i d'autodirecció en l'acció.
    I això és exactament el que busquem conèixer amb les 4 preguntes per l'aprenent de l'Espiral d'indagació:
    https://drive.google.com/file/d/1G_K53EhA1A91RJtOat6ajt0LWaLPY7Gk/view
    "Què estàs aprenent i per què és important?" (apropiació del propòsit, les xarxes afectives del cervell)
    "Com et va?" (apropiació del coneixement, dels criteris d'èxit que ens permetran fer judicis, les xarxes cognitives del cervell)
    "Quin és el proper pas?" (autodirecció en l'acció, saber quin és el proper pas i prendre la decisió de fer-lo, l'acció, la conducta, les xarxes executives del cervell)
    I la pregunta que falta és en realitat la primera, "Digues dos adults del centre que creuen que tindràs èxit", la pregunta que fa referència al sentiment de pertinença, a la percepció de les expectatives sobre un mateix. "Algú que creu en mi" és la primera porta a l'aprenentatge.
    L'ADN de l'aprenentatge profund. Les ulleres per observar-lo i promoure'l en els nostres alumnes ens hauran de transformar també a nosaltres, al centre, al sistema, com nines russes. Molt bona metàfora!
    EN21_PlayBook_qbaixa.pdf
This reply was deleted.

Espai col·lectiu d'aportacions personals dels membres de la xarxa. 

Laura Gil Moragriega ha actualitzat el seu perfil
Fa 29 minuts
Maria Leonor i Victoria Eugenia Ibáñez ja són amics!
Fa 50 minuts
EULÀLIA BARCELÓ VILELLA, Maria Leonor, Caterina Clermont i Pont i 5 més, s'han unit a Xarxes de transformació educativa
Fa 2 hores
Lluís Garcia Mur, Anna Fornells Pascuet, Pilar Hernandez Alcarraz y 3 más van a Xarxa 20 Sessió 14 Escola Pau Vila
Fa 2 hores
Begonya Folch commented on MIREIA XORTÓ PRADOS's blog post Diferències entre "personalització", "diferenciació" i "individualització" in Punt de trobada de Xarxes per al canvi
Fa 3 hores
Anna Trabal ha publicat un esdeveniment a #XxCanvi20 Sants - Montjuïc Marina del Port
Fa 9 hores
Begonya Folch liked MIREIA XORTÓ PRADOS's blog post Diferències entre "personalització", "diferenciació" i "individualització" in Punt de trobada de Xarxes per al canvi
Fa 11 hores
La publicació del blog MIREIA XORTÓ PRADOS ha estat destacada a Punt de trobada de Xarxes per al canvi
Fa 11 hores
Equip EscolaNova21 ha publicat un post al blog
Fa 12 hores
Boris Mir liked MIREIA XORTÓ PRADOS's blog post Diferències entre "personalització", "diferenciació" i "individualització" in Punt de trobada de Xarxes per al canvi
ahir
MIREIA XORTÓ PRADOS ha publicat post al blog a Punt de trobada de Xarxes per al canvi
ahir
Proposta de canvi: vam quedar que vindríeu als Arcs el dia 26 de febrer. Podríem canviar-ho per la sessió anterior o la següent?
Victoria Eugenia Ibáñez ha publicat post al blog a Punt de trobada de Xarxes per al canvi
13 de Oct.
Assistiré a la sessió de l’escola Provençals del 17 d’octubre
Jordi Rodon cuixart i Begonya Folch ja són amics!
10 de Oct.
MIREIA XORTÓ PRADOS i Begonya Folch ja són amics!
10 de Oct.
Més...

Creiem que el coneixement s’ha de compartir. Per això fem servir una llicència Creative Commons, llevat que en algun material indiquem el contrari. Us animem a copiar, redistribuir, remesclar o transformar els continguts propis d’aquest web, i només us demanem que difongueu les vostres creacions amb la mateixa llicència oberta i en reconegueu l’autoria i la font.