Transformació educativa i creences

Amb una aproximació instrumental a la transformació educativa podem canviar comportaments, procediments, rutines i hàbits escolars. Però aquests han de tenir sentit i ser significatius pels que els practiquen. Modificar les conductes no és transformador.

Igualment, cal capacitar les persones perquè s’apropiïn de noves habilitats, estratègies i coneixements que els permetin desenvolupar-se i aportar en aquestes noves “regles de joc”. Cal un creixement professional i personal per a una transformació real.

Les creences són estructures cognitives que connecten les nostres experiències amb els nostres valors. Sovint implícites o inconscients, determinen el significat de les nostres experiències i conformen opinions i judicis. Són realment difícils de canviar.

Cal tenir present que les creences i els valors educatius de cadascú configuren la seva identitat. Per això són el substrat necessari que també cal transformar, a través d’experiències rellevants, converses significatives i processos de llarga durada.

La transformació educativa és com una Matrioska, aquella nina russa de fusta que conte altres nines en el seu interior. Hem d'anar "obrint capses" si volem una transformació real i duradora de la nostra escola.  

 

Enviar-me un correu electrònic quan rebi comentaris –

Has de ser membre de Transformació educativa per afegir comentaris!

Join Transformació educativa

Comentaris

  • Molt d'acord, Boris. La nostra experiència, les nostres creences, els nostres valors, tot està interconnectat i conforma la nostra identitat i el nostre perfil professional. Modificar les conductes sense trasnformar-se a nivell de valors i coneixements, no només no és transformador, sinó estèril: la conducta tornarà al punt d'inici un cop la pressió sobre la conducta desaparegui. Dit d'una altra manera, modificar la conducta no és aprenentatge profund, sinó superficial.
    Vull compartir aquesta fragment del treball de Tom Beresford a Human Scale at Scale:
    “Els líders reconeixen que el procés de canviar les pràctiques està
    indissolublement vinculat als processos de canvi de la pròpia identitat en
    l’organització o xarxa professional en la que hom existeix. Això significa que els
    professionals han d’entendre i aplicar nous coneixements en els seus contextos
    propis com a part d’una comunitat de professionals, sovint adaptant la pràctica
    en el procés ”.
    Human Scale At Scale, Tom Beresford (Innovation Unit, 2017, p. 67)
    L'aprenentatge profund és el que et transforma, no tornes a ser el mateix que eres, ets un altre, no hi ha punt de retorn. I és l'aprenentatge que volem pels nostres alumnes i també per a nosaltres, el procés d'apropiació del propòsit, d'accés al nou coneixement i d'autodirecció en l'acció.
    I això és exactament el que busquem conèixer amb les 4 preguntes per l'aprenent de l'Espiral d'indagació:
    https://drive.google.com/file/d/1G_K53EhA1A91RJtOat6ajt0LWaLPY7Gk/view
    "Què estàs aprenent i per què és important?" (apropiació del propòsit, les xarxes afectives del cervell)
    "Com et va?" (apropiació del coneixement, dels criteris d'èxit que ens permetran fer judicis, les xarxes cognitives del cervell)
    "Quin és el proper pas?" (autodirecció en l'acció, saber quin és el proper pas i prendre la decisió de fer-lo, l'acció, la conducta, les xarxes executives del cervell)
    I la pregunta que falta és en realitat la primera, "Digues dos adults del centre que creuen que tindràs èxit", la pregunta que fa referència al sentiment de pertinença, a la percepció de les expectatives sobre un mateix. "Algú que creu en mi" és la primera porta a l'aprenentatge.
    L'ADN de l'aprenentatge profund. Les ulleres per observar-lo i promoure'l en els nostres alumnes ens hauran de transformar també a nosaltres, al centre, al sistema, com nines russes. Molt bona metàfora!
    EN21_PlayBook_qbaixa.pdf
This reply was deleted.

Espai col·lectiu d'aportacions personals dels membres de la xarxa. 

Álvaro castrati cositas ara és membre de "Transformació educativa".
1 de Nov. de 2023
Yolanda López, Vanessa Alguacil León, Laura i 3 més, s'han unit a Transformació educativa
8 de Oct. de 2023
Candi Santano Pintado ha actualitzat la foto del seu perfil
4 de Oct. de 2023
Sara Martos Escribano ha actualitzat el seu perfil
10 de Jun. de 2023
A Begonya Folch li agrada la publicació feta a Leading from the Middle, liderar des del nivell Meso, Andy Hargreaves per Begonya Folch
1 de May. de 2023
A Begonya Folch li agrada la publicació feta a Infografia Disseny Universal d'aprenentatge (DUA) per Begonya Folch
1 de May. de 2023
Begonya Folch ha publicat un
30 de Abr. de 2023
Begonya Folch ha publicat un
29 de Abr. de 2023
Maris A ha deixat un comentari a Mur de comentaris de tota la xarxa
9 de Mar. de 2023
Txell Pitarque ha actualitzat la foto del seu perfil
12 de Feb. de 2023
Txell Pitarque ha actualitzat el seu perfil
31 de Ene. de 2023
Montse González Fernández ha actualitzat el seu perfil
30 de Ene. de 2023
Ana López, Claudia Molina Guilera, Josep Ferrer i 3 més, s'han unit a Transformació educativa
30 de Ene. de 2023
Blanca Baró Ruibal de Flores i Victoria Eugenia Ibáñez ja són amics!
13 de Nov. de 2022
Benet Andújar ara és membre de "Transformació educativa".
3 de Oct. de 2022
Begonya Folch ha deixat un comentari a Mur de comentaris de tota la xarxa
3 de Oct. de 2022
Més...

Creiem que el coneixement s’ha de compartir. Per això fem servir una llicència Creative Commons, llevat que en algun material indiquem el contrari. Us animem a copiar, redistribuir, remesclar o transformar els continguts propis d’aquest web, i només us demanem que difongueu les vostres creacions amb la mateixa llicència oberta i en reconegueu l’autoria i la font.